لطفا امتیاز دهید

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

با سلام خدمت دوستای وب افرایی در این بخش من می خوام از ابتدا به مبحث وردپرس بپردازم که اصلا ( وردپرس چیست ؟ )، ( امکانات وردپرس )  و ….

خوب بهتر شروع کنیم با مبحث وردپرس چیست ؟

تا حالا شده از خودتون سوال بپرسید که وردپرس چیست و چه کاربردی دارد ؟؟ ما در این مقاله سعی میکنیم به سوالات شما پاسخ بدهیم.

وردپرس یک نرم افزار کد باز (open source) است که شما در وبلاگ و سایت هایتان می توانید از آن استفاده کنید. وردپرس در سال ۲۰۰۳ انتشار یافت از آن زمان تاکنون یکی از محبوبترین پلتفرم های ( platforms ) انتشار وب شده است. امروزه بیشتر از ۷۰ میلیون نفر در سرتا سر دنیا از وردپرس برای طراحی سایت با وردپرس استفاده می کنند.

« اما بسیاری از مردم متوجه نیستند که وردپرس خیلی بیشتر از ابزار وبلاگ نویسی است. »

 

زبان برنامه نویسی وردپرس چیست ؟

  • وردپرس بر اساس زبان برنامه نویسی php و پایگاه داده mysql ساخته شده است و در بیشتر وب سرور ها اجرا شود.

content management system (CMS) : یک سیستم مدیریت محتوا است که بسیار انعطاف پذیر در برابر تغییرات توسط کاربران است. که شما را قادر به طراحی سایت مورد نظرتان می کند. و بهتر از همه که کاملا رایگان است!

به همین دلیل وردپرس یک پروژه متن باز  ‘Open Source’ است . این بدان معنی است که صدها و یا هزارن نفر از سر تا سر جهان به طور مداوم در حال بروز رسانی قالب های وردپرسی و یا در ایجاد قالب وردپرس تلاش می کنند( یعنی بیشتر از بسیاری از سیستم عامل های تجاری) و حتی هزاران plugins, widgets و themes وجود دارد که شما می توانید سایت دلخواه تان را طراحی کنید.

وردپرس چیست ؟

وردپرس چیست ؟

 

دلایل و ویژگی های زیادی وجود دارد که wordpress انتخاب عالی برای ساخت وب سایت و یا وبلاگ شماست .”

ازجمله این دلایل به شرح زیر است:

  1. اول از همه وردپرس Open Source است : همون طور که در بالا توضیح دادم وردپرس توسط صدها و هزاران نفر در حال بروز رسانی است و به همین دلیل وردپرس یک پروژه Open Source و کاملا رایگان است.
  2.  کاربر پسند بودن  : به جای اینکه برای تغییرات جزئی سایت تون مثل : ( نوشتن متن ، تغییر عکس و.. ) یک طراح وب را استخدام کنید یا با یک وب مستر تماس بگیرید، به راحتی می توانید محتوای خود را مدیریت  و به روز کنید ؛ بدون نیاز به یادگیری HTML. در واقع، اگر می دانید که چگونه از ابزارهای قالب بندی اولیه در یک برنامه مانند Microsoft Word استفاده می کنید، می توانید نوشته سایت خود را ویرایش کنید.
  3. انعطاف پذیر و قابل انعطاف است : انعطاف پذیری وردپرس این قابلیت را به شما می دهد که هر نوع وب سایتی نظیر : یک وبلاگ شخصی یا وب سایت کسب و کار ،کارهای حرفه ای ، وب سایت دولتی ، وب سایت خبری یا مجله، وب سایت گردشگری ، سایت های فروشگاهی  و… طراحی کنید.
    شما می توانید با استفاده از پلاگین ها و تم های متنوع که وجود دارد زیباترین وب سایت رو طراحی کنید.
    این پلاگین و تم ها شما را قادر می سازد تا به راحتی کل تصویر وبسایت خود را تغییر داده یا حتی با چند کلیک می توانید ویژگی های جدیدی نظیر نظرسنجی و فرم های تماس و… را به سایت خود اضافه کنید .
  4. بهینه سازی موتورهای جستجوگر  Search Engine Optimized (seo): وردپرس برای موتورهای جستجو به درستی بهینه شده است. برای کنترل دقیق تر جستجوگرها، پلاگین های جستجوگر زیادی برای مراقبت از آن وجود دارد.
  5. چند زبانه بودن : در حال حاظر بیش از ۷۰ زبان در وردپرس وجود دارد . اگر شما در حال ایجاد یک سایت هستید و می خواهید یک زبان به غیر از انگلیسی به سایت خود اضافه کنید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.
  6. نصب و بروز رسانی وردپرس به آسانی : نصب و بروز رسانی قالب های وردپرسی به آسانی قابل انجام است. اگر تمایل دارید در مورد روش های بروز رسانی قالب های وردپرسی بیشتر بدانید روی لینک کلیک کنید.
  7. ابزار انتشار wordpress : این ابزار باعث می شود که شما بتوانید مطالب خود را مدیریت کنید . شما می توانید برای نوشته خود پیش نویس تهیه کنید که هر زمانی خواستید انتشار دهید ، برنامه ریزی برای زمان انتشار نوشته سایت و شما می توانید پست خود در هر لحظه اصلاح کنید. و حتی این قابلیت را به شما می دهد که محتوای سایت خود را به صورت عمومی و یا اختصاصی ذخیره کنید و یا برای ایمن سازی سایت تان می توانید براری پست ها و صفحات رمز عبور ایجاد کنید.
  8. مدیریت کاربران : همه نفراتی که وارد سایت شما می شوند نیاز به تمامی دسترسی ها ندارند به طور مثال : مدیران وب سایت نیاز به مدیریت سایت را دارند ، و ویراستاران با محتوای سایت کار می کنند.
    وردپرس این امکان را به شما می دهد که سطح دسترسی برای هر شخص را مشخص کنید.
  9. سازگاری کامل با استانداردهای : هر بخش از کد تولید شده در وردپرس کاملا مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط W3C نوشته شده است. این به این معنی است که وب سایت شما در مرورگر امروز کار خواهد کرد و در عین حال سازگاری پیش رو با نسل بعدی مرورگر نیز حفظ خواهد شد.
  10. سیستم تم آسان (Easy Theme System): وردپرس همواره با دو تم پیش فرض کار می کند، اما اگر شما آن تم ها را دوست ندارید وردپرس این قابلیت را دارد شما در بین هزاران تم ، تم مورد نظر را انتخاب کنید و سایت خود را به زیبایی طراحی کنید. شما می توانید با کلیک بر روی چند گزینه تم مورد نظرتان را در سایت بارگذاری کنید.
  11. پلاگین ها : وردپرس با ویژگی های متنوعی برای هر کاربر مطابق با نیازش عرضه می شود ، برای هر ویژگی هزاران پلاگین وجود دارد. مثل: گالری های پیچیده، شبکه های اجتماعی، انجمن ها، ویدجت های رسانه های اجتماعی، حفاظت از هرزنامه ها، تقویم ها، کنترل های دقیق برای بهینه سازی موتور جستجو و فرم ها و…

چند نمونه از سایت های وردپرسی مشهور در جهان :

وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا Content management systems (cms) است که کاملا متن باز و به صورت رایگان است و به خاطر داشتن امنیت بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است .

که حتی سایت های مشهور بسیاری از وردپرس استفاده کرده اند ازجمله این سایت ها:

  1. the obama foundation  (بنیاد اوباما):
    بنیاد اوباما در ژانویه سال ۲۰۱۴ تاسیس شد تا “پروژه بزرگ و ناتمام بازسازی و پیشرفت های جهانی را ادامه دهد”.
  2. پرندگان عصبانی (Angry Birds):
    یکی از بازی های مشهور و محبوب در جهان بازی پرندگان خشمگین است که اولین بار توسط شرکت سرگرمی رووبو در سال ۲۰۰۹ ایجاد شده  است. تاکنون این بازی تا حدود یک میلیارد بار در نسخه های مختلفی توسط کاربران دانلود شده است. این وب سایت جزو یکی از مشهورترین سایتهای وردپرسی است.
  3. سایت خبری رویترز (Reuters) :
    رویترز جزو یکی از سایت های خبرگزاری  بین المللی در بریتانیا است ، این خبرگزاری زیر مجموعه شرکت تامسون رویترز به حساب می آید . این خبرگزاری جزو محبوبترین و معتبر ترین سایت خبرگزاری است که با وردپرس طراحی شده است.
  4. وب سایت شرکتی پلی استیشن (Playstation) :
    پلی استیشن ، کنسول بازی است که توسط شرکت سونی ساخته شده است کا تا کنون این سایت حدود صد و ده میلیون نفر کاربر دارد. سایت پلی استییشن با وردپرس طراحی شده که جزو سایت های مشهور در جهان است.
  5. وب سایت خبری نیویورک تایمز (New York Times) :
    وب سایت خبری نیویورک تامز یکی دیگر از روزنامه های خبری مشهور در آمریکا و در دنیا است که با وردپرس طراحی شده که این روزنامه اخبار جهان رو پوشش می دهد.
    یکی از دلایلی که نیویورک تایمز از وردپرس استفاده کرده امنیت بالای ان است.
  6. وب سایت رسمی کشور سوئد :
    وب سایت رسمی کشور سوئد هم با وردپرس طراحی شده است که در داخل سایت اطلاعات دولت سوئد ، فرهنگ مردم ، کسب کار کشور و… توضیح داده شده است .
  7. وب سایت خبری تایم :
    این خبرگزاری جزو پر مخاطب ترین هفته نامه ها در سر تاسر دنیا شناخته شده است که باز هم این سایت با وردپرس طراحی شده است.
  8. وبلاگ شرکت موزیلا (Mozilla):
    شرکت موزیلا  در  حوزه نرم افزار کار می کنند که توسط نت اسکیپ راه اندازی شده است. کار این شرکت توسعه موزیلا و پروژه های  متن باز است.
  9. وب سایت خبری بلومبرگ (Bloomberg)
  10. وب سایت خبری مجله ورایتی(Variety)
  11. وب سایت شخصی جی زی (Jay Z)
  12. وب سایت شخصی کیتی پری (Katy Perry)
  13. وب سایت خبری بی بی سی آمریکا
  14. وب سایت خبری مجله فورچون (BlackBerry)
  15. وب سایت شرکت مرسدس بنز
  16. وبلاگ فلیکر(Flickr)
  17. وب سایت شرکت والت دیزنی
  18. وب سایت شرکت سونی موزیک
  19. وب سایت اتاق اخبار فیسبوک
  20. وب سایت فیلم ۰۰۷
  21. وب سایت وب افرا :
    سایت وب افرا از سایت های وردپرسی با طراحی اصولی و استاندارد است که جزو سایت های مطرح در زمینه طراحی سایت های وردپرسی است. که از سال  ۱۳۹۱ به صورت حرفه ای در حال کار است.

 

 

مطالب مرتبط

بسیاری از افراد هنگام جستجو برای یافتن یک شرکت طراحی سایت در بررسی تخصص های آن ها به مشکل می خورند. در این مقاله نکاتی را ارائه می دهیم تا به شما کمک نماید بهترین تصمیم را بگیرید.

در حال حاضر بسیاری از کارها در بستر اینترنت قابل انجام است به همین دلیل وب سایت های بسیاری در زمینه های کاری مختلف راه اندازی شده اند. وردپرس به عنوان یکی از قدیمی ترین […]

چه چیزی در یک وب سایت جدید باید انجام شود تا رتبه بندی یک آن را در موتورهای جستجو  بهتر سازد ؟ در این مقاله چند نکته برای وب سایت های تازه کار جهت به […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های این نوشته

  1. علی گفت:

    سلام
    ممنون بابت مقاله ی خوبتون
    اومدن وردپرس تو دنیای برنامه نویسی کمک بزرگی به برنامه نویسا کرده
    و قالب های اون تنوع زیادی داره

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036