لطفا امتیاز دهید

همه میدانیم که وردپرس این روز ها به نوعی محبوب ترین سیستم مدیریت محتواست اما با انتشار نسخه ی جدیدش، گامی بزرگ تر در راستای محبوبیت و ارائه خدمات برداشته است. وردپرس ۵ در تاریخ ۱۶ آذر ماه سال ۹۷ با نام bebo انتشار یافت. زمانی که ما مشغول نوشتن این مقاله هستیم مدتی از انتشار وردپرس ۵ میگذرد. حالا دیگر وقت آن است که حدس ها، گمان ها و تمام بحث ها و دیدگاه هایی را که در این مدت حول وردپرس ۵ بود؛ کنار گذاشته و به بررسی دقیق آن بپردازیم و ویژگی های آن را تحلیل کنیم.

همه چیز در مورد وردپرس ۵ و ویژگی های آن

از زمانی که وردپرس فراگیر تر شده است، بدون کد نویسی و به سادگی، وب سایت های زیبا و حرفه ای به کمک وردپرس طراحی و ایجاد شده اند. اما تمام قدرتمند بودن این سایت ها بستگی به امکاناتی دارد که  وردپرس ارائه می دهد. حالا با انتشار وردپرس ۵ باید ببینیم چه ویژگی ها و چه ابزار هایی برای کمک به طراحی سایت های قدرتمند اضافه شده است و هر کدام از این ابزار ها چه ویژگی هایی دارند. به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا باید سیستم وردپرس سایتمان را به وردپرس ۵ به روز رسانی کنیم و اصلا پس از این به روز رسانی چه شرایطی در سیستم مدیریت سایت ما حاکم خواهد شد. با این مقاله از آموزش وردپرس همراه باشید چرا که تمام پرسش های شما را در خصوص وردپرس ۵ تشریح خواهیم کرد و به آن ها پاسخ خواهیم داد.

گوتنبرگ؛ ویرایشگری به روز و قدرتمند

به نظر می رسد مهمترین و عمده ترین تغییر وردپرس ۵ تغییر ویرایشگر یا ادیتور آن باشد. وردپرس دیگر ویرایشگر قدیمی خود را کنار گذاشته و با ارائه ی گوتنبرگ دست طراحان سایت را باز تر و امکانات آن ها را بیشتر کرده است. شاید در ابتدا کمی گیج کننده باشد و یا در هنگام کار با آن کمی مایوس شوید اما ما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از تغییر نسخه ی وردپرس خودتان ابتدا کار با وردپرس ۵ را امتحان کنید و به خوبی آن را یاد بگیرید که بعدا اسباب دردسرتان نشود. مطمئنا پس از کار کردن با ویرایشگر گوتنبرگ شیفته ی آن خواهید شد.

همه چیز در مورد وردپرس 5 و ویژگی های آن

همه چیز در مورد وردپرس ۵ و ویژگی های آن

ویژگی های ویرایشگر گوتنبرگ چیست؟

کار با ویرایشگر گوتنبرگ مشابه با صفحه ساز ویژوال کامپوسر است؛ زیرا تنها با یک کلیک ساده به روی علامت (+) میتوانید یک بلاک جدید ایجاد کنید، رنگ و اندازه ی آن را تغییر دهید و در هر قسمت صفحه که مایل هستید آن را بگذارید. همچنین به کمک بلاک ها میتوانید هر متن، عکس، جدول، ویدیو، ابزارک و… را در سایتتان قرار دهید و به راحتی آن ها را ویرایش کنید. در ادیتور کلاسیک ما فقط یک پنجره متنی ساده داشتیم که برای اضافه کردن هر بخش جدید در آن باید از راه های مختلف استفاده میکردیم اما این کار در ادیتور گوتنبرگ خیلی راحت تر انجام میشود. بدون آن که نیاز باشد هیچ کدی بنویسید میتوانید به راحتی طرح ها و امکانات جذاب ایجاد کنید.

در ادیتور گوتنبرگ شما میتوانید پنل مدیریت را پنهان کرده و به صورت تمام صفحه به تولید و ویرایش محتوایتان بپردازید. هر ابزاری که نیاز داشته باشید فقط در نوار کناری به راحتی پیدا خواهید کرد و هیچ خللی در نحوه ی کار ایجاد نخواهد شد.

همه چیز در مورد وردپرس 5 و ویژگی های آن

همه چیز در مورد وردپرس ۵ و ویژگی های آن

جالب است بدانید افزونه ی Yoast seo با انتشار نسخه ۸٫۰ خود همانند قبل عمل میکند و کاملا با ادیتور گوتنبرگ سازگار است. پس نگرانی ای در این زمینه وجود نخواهد داشت.

ویرایشگر گوتنبرگ و بلاک ها کار را برای توسعه دهندگان وب بسیار ساده تر کرده اند و برای ساخت تم های خاص و سفارشی سازی شده، نیاز کمتر به نوشتن کد و برنامه نویسی است.

در ویرایشگر گوتنبرگ این امکان فراهم شده است که بتوانید مطابق با نیاز خود بلاک ایجاد کنید و برای استفاده مجدد، آن را ذخیره کرده و برای آن بلاک اسم بگذارید. در این صورت هنگام نیاز فقط نام آن بلاک را جست و جو و به سادگی از آن بلاک استفاده خواهید کرد.

همان طور که گفتیم، ممکن است در ابتدا کار با وردپرس ۵ کمی سخت به نظر بیاید اما ویرایشگر گوتنبرگ از این پس تاثیرات شگرفی خواهد داشت و روز به روز پیشرفته تر خواهد شد. با وجود افزونه هایی که برای این ویرایشگر به میدان می آیند، باید شاهد طراحی های جذاب تر و زیباتری برای سایت ها باشیم.

تجربه بصری و مدیریت راحت تر

در وردپرس ۵ با تغییراتی که در ویرایشگر front-end صورت گرفته است، این امکان فراهم شده که بدون نیاز به دسکتاپ و با گوشی موبایل هم بتوان سایت را ویرایش و مدیریت کرد. با تغییری که ایجاد شده، دیگر برای این منظور نیازی به افزونه هایی همچون ویژوال کامپوسر نخواهد بود زیرا خود وردپرس دقیق تر و روان تر و با سرعت بیشتری عمل خواهد کرد.

همچنین در وردپرس ۵ سعی شده با بیشترین حد امکان، با گوشی موبایل سازگار باشد. وردپرس که در این سال ها تمام سعی خود را برای سازگاری با گوشی های موبایل کرده است. حالا در وردپرس ۵ در این زمینه قدرتمند تر عمل نموده و این بهینه سازی را هم برای کاربران عادی و هم برای توسعه دهندگان فراهم کرده است.

امنیت و حفاظت در وردپرس ۵

همان طور که میدانید امنیت سایت از موارد بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی است. چه کسی حاضر است پس از تلاش هایی که در راستای طراحی سایت و بهبود رنک آن نموده، سایت خود را از دست بدهد. پس در طراحی سایت هیچ مساله ای، اهمیتِ امنیت سایت را نخواهد داشت. سیستم مدیریت محتوای وردپرس در تمام این سال ها امنیت نسبتا خوبی را برقرار نموده است و در وردپرس ۵ سعی بر این امر بوده است که همانند آپدیت نسخه قبلی، امنیت و حفاظت سایت را بالاتر برده و هر اشکال و نقصی در امنیت وجود داشته است، رفع شود تا کاربران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به طراحی و توسعه وبسایت های خود اقدام نمایند.

همه چیز در مورد وردپرس 5 و ویژگی های آن

همه چیز در مورد وردپرس ۵ و ویژگی های آن

امکانات جدید برای تصویر پس زمینه

قبلا در وردپرس برای ویرایش و یا چرخاندن تصویر پس زمینه یا بک گراند باید از نرم افزار های ویرایش عکس استفاده می شد که این کار نیازمند صرف وقت و زمان نسبتا بالایی بود. اما در ورد پرس ۵ این امکان ایجاد شده است که کاربر بتواند در همان محیط وردپرس عکس را برش دهد و روی آن ویرایش انجام دهد. البته این نقطه ی آغاز وردپرس در این زمینه خواهد بود و این احتمال وجود دارد که روز به روز شاهد امکانات بیشتری در این زمینه باشیم. ولی برای شروع در این زمینه، همین امکان، موجب صرفه جویی در زمان و راحتی در عملکرد خواهد بود.

نسخه قبلی را به وردپرس ۵ به روز رسانی کنیم یا خیر؟

ارتقا به نسخه ی جدید وردپرس یک تصمیم است که پس از چند آزمایش ساده باید گرفته شود، اما اگر در انجام آن تردید دارید ما شما را راهنمایی خواهیم کرد. معمولا شرکت ها با نسخه ی قدیمی راحت تر هستند، تمایلی به آپدیت کردن ندارند و نسبت به تغییر مقاومت می کنند. اما لازم است یادآوری کنیم که وردپرس ۵ به روز رسانی های امنیتی مهمی دارد که انتخاب وردپرس ۵ را برای سایت ها تبدیل به یک ضرورت می کند و نه یک انتخاب. وردپرس نسخه قدیمی تا سال ۲۰۲۱ فعال است اما بهترین راه برای شما این است که هر چه زودتر کار با وردپرس ۵ را فرا بگیرید چرا که راه گریزی از این به روز رسانی وجود ندارد. ولی اگر همچنان تمایل دارید با ویرایشگر کلاسیک به کارهایتان ادامه دهید میتوانید از افزونه ی ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید تا اثری از گوتنبرگ نبینید. البته این افزونه باعث نمی شود که ویرایشگر گوتنبرگ از سایت شما پاک شود، بلکه فقط کار را برای مدتی کمی ساده تر خواهد کرد تا کار با ویرایشگر گوتنبرگ را به طور کامل بیاموزید و به آن عادت کنید. به هر حال لازم است قبل از این که سایتتان را به وردپرس ۵ به روز رسانی کنید، چند نکته را مطرح کنیم:

همه چیز در مورد وردپرس 5 و ویژگی های آن

همه چیز در مورد وردپرس ۵ و ویژگی های آن

-اگر کسانی قرار است بخش هایی از سایت شما را مدیریت کنند، حتما به آن ها آموزش های لازم را از قبل ارائه دهید تا مشکلی ایجاد نشود.

-اگر شما مدیریت چندین سایت را به عهده دارید، لازم است ویرایشگر گوتنبرگ را بر روی همه ی آن ها تست و آزمایش کنید.

-اگر شما صرفا یک وبلاگ شخصی را مدیریت می کنید و عمده ی فعالیت های شما مربوط به نوشتن مطالب است، ویرایشگر گوتنبرگ یک گزینه خوب برای شماست.

-حتما از قبل، افزونه ویرایشگر گوتنبرگ را نصب کنید و کار با آن را خودتان تست و تمرین کنید. در ضمن حتما قبل از به روز رسانی به وردپرس ۵ از هاست خود بک آپ بگیرید. ممکن است ویرایشگر گوتنبرگ با برخی قالب ها و افزونه های شما ناسازگار باشد، پس صبور باشید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تمام اطلاعاتی را که درباره وردپرس ۵ به آن نیاز دارید، برای شما همراهان عزیز توضیح دهیم. اما ناگفته نماند که نسخه های اولیه و جدید وردپرس ۵ قاعدتا ممکن است مشکلاتی داشته باشند. پس بهتر است برای به روز رسانی اندکی صبر کنید تا مشکلات این نسخه از وردپرس بررسی و حل گردد و سپس به نصب آن اقدام کنید.

مطالب مرتبط

امروزه به دلیل فراگیر شدن گوشی های تلفن همراه هوشمند، استفاده از اپلیکیشن های موبایل، افزایش یافته است و حتی شاید هم بیشتر استفاده از سایت ها باشد. لذا ساخت اپلیکیشن های موبایل، همانند طراحی […]

مطمئنا هر فروشگاه کیف و کفش و همچنین لباس با راه اندازی یک سایت در زمینه فروش این اقلام می تواند محصولات خود را به سراسر ایران فروخته و در این مسیر علاوه بر یافتن مشتریان

شرکت طراحی سایت وب افرا: شرکت طراحی سایت وب افرا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۷ شروع کرده در سال ۱۳۹۰ با اتکا به بیش از ۳ سال سابقه فعالیت خود را قدرتمند تر از […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036