لطفا امتیاز دهید

بدون شک هنگامی که بحث مدیریت وب سایت پیش می آید، انتخاب سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب، برای شما بسیار مهم است. تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا وجود دارد و هر کدام از آنها معایب و مزایایی خاص خودش را دارد. در این میان سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا نسبت به بقیه برجسته تر و پرکاربردتر هستند، به همین دلیل برای افرادی که در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنند، سوالی پیش می آید که آیا وردپرس بهتره یا جوملا؟ چنان چه شما هم به دنبال پاسخ این پرسش هستید، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید زیرا می خواهیم بدون هیچ گونه تعصبی و با مقایسه این دو سیستم مدیریت محتوا مشهور و رایج، به این نتیجه برسیم که وردپرس بهتره یا جوملا.

وردپرس (WordPress) بهتره یا جوملا (Joomla)

قبل از این که بخواهید به درستی تشخیص دهید وردپرس بهتره یا جوملا، باید به خوبی از تفاوت ها و شباهت های این دو سیستم مدیریت محتوای مشهور و برجسته آگاه شوید. برای این منظور ما در ادامه مطلب، وردپرس و جوملا را از لحاظ شباهت ها و تفاوت هایی که دارند، با هم مقایسه کرده ایم.

وردپرس بهتره یا جوملا

وردپرس بهتره یا جوملا

وردپرس و جوملا چه شباهت هایی دارند؟

  • امکان فارسی سازی در هر دو CMS
  • اپن سورس بودن و رایگان بودن وردپرس و جوملا
  • هر دو دارای قالب های رایگان و پولی هستند
  • زبان برنامه نویسی PHP
  • داشتن افزونه مختص بهبود وضعیت سئوی سایت
  • امکان طراحی وب سایت های مختلف
  • امکان طراحی سایت با استفاده از قالب ها
  • افزایش امکانات در هر دو نسخه با استفاده از نصب افزونه ها
  • امکان مدیریت دیتابیس ها از طریق mysql

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ محبوبیت

یکی از فاکتورهای موثر برای این که تشخیص بدهید وردپرس بهتره یا جوملا، پی بردن به میزان محبوبیت آنها در بین کاربران است. طبق آمارهای گزارش شده، تعداد وب سایت هایی که با استفاده از ورپرس ایجاده شده اند، نسبت به وب سایت های که با استفاده از جوملا ایجاد شده اند، بسیار بیشتر است. با توجه به گزارشات ۶۱ درصد از وب سایت های موجود در جهان با وردپرس پرس و ۵ درصد با جوملا ساخته شده اند. پس به راحتی می توان به این نتیجه رسید که، محبوبیت وردپرس در بین کاربران از جوملا بیش تر است.

ممکن است با خود سوال کنید چرا محبوبیت وردپرس از جوملا بیشتر است، قطعاً عوامل زیادی بر میزان محبوبیت یک سیستم مدیریت محتوا موثر هستند. اما دلیل اصلی محبوبیت وردپرس در بین کاربران نصب راحت و ۵ دقیقه ای و رابط کاربری راحت آن است. جوملا از حالت نصب و راه اندازی و رابط کاربری به اندازه وردپرس راحت و آسان نیست.

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ امنیت

میزان امنیت در وب سایت بیش از هر عامل دیگری برای صاحبان وب سایت مهم است. به دلیل این که اگر یک وب سایت امنیت پایینی داشته باشد، به راحتی مورد حمله هکرها قرار می گیرد و در پی آن دچار آسیب های جدی می شود. با توجه به اهمیت امنیت وب سایت، در این بخش به مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ امنیت می پردازیم.

وردپرس بهتره یا جوملا

وردپرس بهتره یا جوملا

همانطور که گفتیم نرم افزار وردپرس نسبت به جوملا و دیگر سیستم های مدیریت محتوا، در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار است، بنابراین امری طبیعی است که بیشتر مورد توجه هکرها قرار بگیرد، تا به امروز این سیستم مدیریت محتوا طبق گزارشات بسیار مورد حمله قرار گرفته است.

یکی از مزیت های وردپرس افزونه های زیاد آن است، که امکانات و ویژگی های مختلفی را به کاربران ارائه می دهد، اما این افزونه ها گاهی اوقات به دلیل اشتباه در کد نویسی، سازگار نبودن با دیگر افزونه ها و یا عدم به روزرسانی به موقع، باعث حمله هکرها به وب سایت وردپرسی می شوند.

جوملا از لحاظ امنیت نسبت به وردپرس بهتر و قوی تر است، چرا که علاوه بر تایید دو مرحله ای برای ورود به آن، امکان استفاده از SSL در داشبورد آن نیز وجود دارد. البته می توان با نصب افزونه و پلاگین های مخصوص، امنیت وردپرس و جوملا را بیشتر از قبل کرد.

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ سفارش سازی

خیلی از کاربران وردپرس و جوملا با دانش کد نویسی و دیگر موارد فنی برای مدیریت وب سایت آشنا نیستند. به همین دلیل سفارش سازی برای آنها بسیار حائز اهمیت است. در وردپرس و جوملا برای سفارش سازی لازم است از پنل مدیریتی، قالب ها  افزونه ها استفاده کرد.

افزونه های وردپرس نسبت به جوملا دارای امکانات بیشتری هستند و از طرفی مدیریت آنها ساده تر و راحت تر است، به طوری که یک فرد مبتدی بدون این که نیاز به کمک افراد حرفه ای داشته باشد، به راحتی از عهده سفارش سازی آن بر می آید. البته جوملا دارای انعطاف پذیر بالایی است، یعنی که این تقریباً امکان ساخت هر نوع سایتی با استفاده از آن امکان پذیر است.

در جوملا تقریباً امکان ساخت هر نوع وب سایتی وجود دارد، به دلیل این که دارای قابلیت های بسیار زیادی است و از طرفی کار کردن با آنها راحت است، اما تعداد قالب ها در آن نسبت به وردپرس باز هم کمتر می باشد و کار کردن با آنها به راحتی وردپرس نمی باشد. پس با توجه به این موارد وردپرس نسبت به جوملا از لحاظ پتانسیل سفارش سازی موقعیت بهتری دارد.

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ منابع آموزشی

یکی دیگر از مسائلی که کاربران در انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب به آن توجه دارند، میزان در دسترس پذیری منابع آموزشی CMS است. با توجه به محبوبیت بیش تر وردپرس نسبت به جوملا، قطعاً میزان فیلم ها و مطالب آموزشی برای یادگیری وردپرس و بخش های مختلف آن بیشتر خواهد بود. بنابراین کاربران از این لحاظ برای یادگیری وردپرس دارای هیچ گونه محدودیتی نیستند و به راحتی می توانند با منابع آموزشی از یک کاربر مبتدی به کاربر حرفه ای تبدیل شوند. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که هزینه وردپرس نسبت به جوملا کمتر است.

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ پشتیبانی

پشتیبانی هم مانند دیگر عوامل، در تعیین مناسب بودن وردپرس و جوملا نقش دارد. از لحاظ پشتیبانی، این دو سیستم مدیریت محتوا در یک سطح قرار دارند. به دلیل این که هر دوی آنها در جهان و ایران توسط شرکت ها و گروه های مختلف پشتیبانی می شوند و علاوه بر این هر دوی آنها به نحوی فارسی سازی شده اند.

وردپرس بهتره یا جوملا

وردپرس بهتره یا جوملا

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ تولید محتوا

بخش مدیریت محتوا در CMS از لحاظ تولید محتوا بسیار مهم می باشد. به همین دلیل این دو نسخه را از این لحاظ، برای تشخیص بهتر بودن با هم مقایسه می کنیم. در وردپرس از بخش نوشته ها و افزودن نوشته جدید به راحتی می توان یک نوشته را ایجاد و منتشر کرد و از دیگر بخش های آن به راحتی نسبت به ویرایش و تغییرات متن اقدام کرد. در جوملا هم مانند وردپرس اضافه کردن یک مقاله جدید و ایجاد تغییرات در آن کار راحت و آسانی است. تنها تفاوت بارز این دو سیستم مدیریت محتوا، در این است که در وردپرس امکان پیش نمایش نوشته و ذخیره سازی آن نسبت به جوملا بهتر و راحت تر است.

مقایسه وردپرس و جوملا از لحاظ سئو

سئو و بهینه سازی سایت در میزان رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جست و جو و افزایش میزان ترافیک بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل افرادی که در زمینه طراحی سایت فعالیت دارند، به دنبال سیستم مدیریت محتوایی هستند که از لحاظ سئو و بهینه سازی سایت قدرتمند باشد. سئو در وردپرس نسبت به جوملا از موقعیت بهتری برخودار است. علاوه بر این ها، هر دوی این دو سیستم مدیریت محتوا، دارای افزونه ای برای بهبود وضعیت سئو می باشند، نام این افزونه در وردپرس Yoast Seo و در جوملا EfSEO است. افزونه Yoast Seo برای بررسی سئوی وب سایت، از وضعیت چگالی کلمه کلیدی و خوانایی نوشته استفاده می کند، این افزونه وضعیت چگالی کلمه کلیدی را در بخش های مختلف محتوا مانند عنوان، توضیحات متا، بدنه اصلی متن، یو آر ال، alt تصاویر و … بررسی می کند و سپس به آن امتیازی بر حسب چراغ های زرد، قرمز و سبز می دهد. چنان چه چراغ ها به رنگ قرمز و زرد باشند، افزونه یوست سئو برای بر طرف کردن آن، توضیحاتی را ارائه می دهد.

افزونه EfSEO در جوملا تا حدودی مشابه افزونه یوست سئو در وردپرس است، اما امکانات آن محدودتر می باشد. پس با توجه به این مبحث می توان نتیجه گرفت از لحاظ سئو وردپرس از جوملا وضعیت بهتری دارد.

 نتیجه گیری نهایی

با توجه به مطالب این بحث می توان گفت هم وردپرس و هم جوملا دارای معایب و مزایایی هستند. به همین دلیل انتخاب آنها به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. برای مثال جوملا برای راه اندازی یک انجمن اینترنتی بهتر از وردپرس عمل می کند.

البته وردپرس به دلیل داشتن تعداد افزونه ها و قالب های بیشتر، نصب راحت و آسان، مدیریت بهتر و در دسترس پذیری منابع آموزشی بیشتر برای یادگیری، برای کسانی که هنوز سیستم مدیریت محتوا انتخاب نکرده اند، گزینه بهتری می باشد.

مطالب مرتبط

اگر در حال مطالعه ی این مقاله هستید ، فکر می کنم دچار مشکل بزرگی ( وب سایت وردپرسی شما هک شده ) شده اید که رفع کردن آن نیاز به دقت زیادی دارد و […]

در این مقاله قصد داریم مشخصات برترین شرکت طراحی سایت را بررسی نماییم. وقتی می خواهید یک وب سایت طراحی شده داشته باشید، باید با بهترین نحو عمل کنید. به همین دلیل ما این لیست از […]

چگونه یک طراح وب یا یک توسعه دهنده وب شویم ؟ در حال حاضر مرز بین طراحان وب و توسعه دهندگان وب در حال محو شدن است. طراحان بیشتر و بیشتر به یادگیری کد می […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036