5/5 - (1 امتیاز)

ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایل یکی از موارد پرطرفدار و مهم برای افراد و کسب‌وکارها است. به طور عمده تلفن‌های هوشمند به دو دسته Android (اندروید) و IOS (آی‌آو‌اس) تقسیم می‌شوند. برای طراحی و ساخت اپ موبایل چندین زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با فریم‌ورک فلاتر (Flutter) از زبان دارت (Dart) آشنا کنیم. پس در ادامه با طراحی اپلیکیشن با فلاتر همراه ما باشید.

 

فلاتر چیست ؟

فلاتر یک فریم‌ورک (Framework) یا همان چارچوب برای طراحی و ساخت اپلیکیشن است که توسط گوگل ارائه شده است. فریم‌ورک (Framework) فلاتر از زبان برنامه‌نویس دارت (Dart) استفاده می‌کند. دارت (Dart) یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر برنامه‌نویسی شیءگرایی (Typed Object Programming Language) است. کاربرد اصلی زبان برنامه‌نویس دارت ساخت و طراحی اپ موبایل است ولی در حوزه‌هایی دیگر مانند ساخت وب‌سایت ، ساخت بک‌اند، ساخت و طراحی اپلیکیشن دسکتاپ با فلاتر نیز کارایی دارد.
برای استفاده از فریم‌ورک (Framework) فلاتر (Flutter) باید از زبان برنامه‌نویسی دارت (Dart) استفاده کرد. اولین نسخه زبان برنامه‌نویسی دارت (Dart) در ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۲ توسط شرکت گوگل ارائه شد. از آن زمان تا به ‌حال زبان برنامه‌نویسی دارت (Dart) پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است. این زبان برنامه‌نویسی از نظر سینتکس (Syntax) شبیه به زبان خانواده C و همچنین مقداری شبیه به زبان جاوا اسکریپت (Javascript) است.

 

 

انواع روش‌های ساخت و طراحی اپلیکیشن

در زمینه ساخت و طراحی اپ موبایل دو نوع زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. ساخت و طراحی اپ به ‌صورت نیتیو (Native) و طراحی و ساخت اپلیکیشن با زبان‌های کراس پلتفرم (Cross Platform). حال در ادامه به توضیح و مثال‌های این دو نوع زبان برنامه‌نویسی بیشتر می‌پردازیم.

 

زبان‌های برنامه‌نویسی نیتیو (Native)

زبان‌های برنامه‌نویسی نیتیو (Native) به نحوی است که شما در صورت استفاده از آن فقط می‌توانید برای یک سیستم‌عامل خروجی بگیرید. به طور مثال در زمینه ساخت و طراحی اپلیکیشن اندرویدی دو زبان جاوا (Java) و کاتلین (Kotlin) به ‌صورت نیتیو (Native) وجود دارد. در صورتی که از این زبان‌ها استفاده کنید فقط می‌توانید برای سیستم‌عامل اندروید خروجی بگیرید.

اگر بخواهید برای سیستم‌عامل آی‌آو‌اس (IOS) نیز خروجی بگیرید، مجبور می‌شوید یک بار دیگر با زبان برنامه‌نویسی دیگر اپلیکیشن خود را طراحی کنید و بسازید. زبان‌های برنامه‌نویسی سیستم‌عامل آی‌آو‌اس (IOS) به‌ صورت نیتیو، سوئیفت (Swift) و آبجکت سی (Object C) است. داستان کدنویسی مجدد برای این دو زبان نیتیو آی‌آو‌اس (IOS) نیز صدق می‌کند.

زبان‌های کراس پلتفرم (Cross Platform)

در صورتی ‌که شرکت یا کسب‌وکاری بخواهید اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس را راه‌اندازی کند، استخدام دو نوع برنامه‌نویس اصلاً به‌صرفه نخواهد بود. به طور مثال این شرکت مجبور می‌شود برنامه‌نویس جاوا (Java) یا کاتلین (Kotlin) در کنار برنامه‌نویس سوئیفت (Swift) یا آبجکت سی (Object C) استخدام کند. اما استخدام این اندازه نیرو هزینه زیادی می‌برد.

پیشنهاد و راه بهتری برای شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها وجود دارد. آن هم این است که از زبان‌های پلتفرم (Cross Platform) استفاده کنند. زبان‌های کراس پلتفرم (Cross Platform)، زبان‌هایی هستند که با یک بار کدنویسی شما قادر خواهید بود برای چند نوع سیستم‌عامل خروجی بگیرید. به طور مثال شما می‌توانید با کمک زبان‌های کراس پلتفرم (Cross Platform) یک بار کد بزنید و برای اندروید و آی‌او‌اس خروجی بگیرید. امروزه تعداد این نوع زبان‌ها بالا رفته است و دست کسب‌وکار‌ها را برای انتخاب باز گذاشته‌اند. در ادامه برخی از معروف‌ترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

ری‌اکت نیتیو (Reactnative)

ری‌اکت نیتیو (Reactnative) جزو زبان‌های کراس پلتفرم (Cross Platform) برای توسعه اپلیکیشن موبایل حساب می‌شود. این فریم‌ورک کراس پلتفرم (Cross Platform) توسط شرکت فیس‌بوک ارائه شد. ری‌اکت نیتیو (Reactnative) از زبان جاوا اسکریپت (Javascript) بهره می‌برد. در حال حاضر این فریم‌ورک به یکی از پرطرفدارترین فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم (Cross Platform) برای توسعه اپلیکیشن موبایل تبدیل شده است.

زامارین (Xamarin)

زبان یا فریم‌ورک کراس پلتفرم (Cross Platform) بعدی برای توسعه اپلیکیشن موبایل، زامارین (Xamarin) است. این فریم‌ورک از زبان سی شارپ (C#) بهره می‌برد. این فریم‌ورک و همچنین زبان سی شارپ (C#) توسط شرکت مایکروسافت ارائه و پشتیبانی می‌شود. در کشورمان ایران فرصت‌های شغلی برای این فریم‌ورک کراس پلتفرم (Cross Platform) کمتر از فریم‌ورک‌های دیگر مانند ری‌اکت نیتیو (Reactnative) و فلاتر (Flutter) است.

 

 

فلاتر بهترین گزینه برای طراحی اپلیکیشن

همان‌طور که خواندید در بخش قبل دیگر فریم‌ورک‌های مانند فلاتر که کراس پلتفرم (Cross Platform) مناسب توسعه اپلیکیشن موبایل باشند را بررسی کردیم. در حال حاضر در فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم (Cross Platform)، فلاتر (Flutter) و ری‌اکت نیتیو (Reactnative) بیشتر از بقیه استفاده می‌شوند. در اصل می‌توان گفت که رقیب فلاتر (Flutter)، ری‌اکت نیتیو (Reactnative) است. همیشه این دو فریم‌ورک با یکدیگر مقایسه می‌شوند. حال در ادامه دلایل و علت‌های ساخت و طراحی اپلیکیشن با فلاتر را بررسی می‌کنیم.

 

عملکرد شبیه به زبان‌های نیتیو (Native)

زبان فلاتر در اصل هنگام خروجی گرفتن به زبان‌های نیتیو ترجمه خواهد شد. به همین دلیل برای برنامه‌نویسی و ارتباط با دستگاه که توسط زبان‌های نیتیو صورت می‌گیرد آسان خواهد بود. به طور مثال ارتباط با دوربین، GPS و سنسور‌های و قابلیت‌های دیگر دستگاه آسان‌تر از فریم‌ورک‌های دیگر مانند ری‌اکت نیتیو (Reactnative) خواهد بود.

 

بررسی اپلیکیشن با فلاتر در اندروید و IOS

همان‌طور که درباره زبان‌ها و فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم (Cross Platform) صحبت کردیم، فهمیدید که با یک بار کدنویسی می‌توانید خروجی‌های مختلفی بگیرید. یکی از مشکلات زبان‌ها و فریم‌ورک‌های کراس پلتفرم (Cross Platform) سختی در اجرا مانند نیتیو (Native) است. یکی از مزایای پراهمیت و قابل‌توجه فریم‌ورک فلاتر قابلیت کدنویسی به زبان نیتیو است. این قابلیت باعث می‌شود تا شما بتوانید عملکردی مانند نیتیو (Native) در اپلیکیشن‌های فلاتری داشته باشید؛ بنابراین در عمل وقتی خروجی اندروید و IOS از فلاتر می‌گیرید با هم فرقی نخواهد داشت.

 

تعرفه طراحی اپلیکیشن با فلاتر

شاید از خود بپرسید که آیا می‌توان هر دو اپلیکیشن (اندروید و ios) را به‌صورت همزمان دریافت کرد؟ بله، چون وب افرا جزو معدود شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کند و طراحی بهترین اپلیکیشن‌ها با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار می‌دهد. ازاین‌رو این اطمینان را به شما خواهیم داد که بدون هیچ هزینه اضافه‌ای برای کدنویسی اپلیکیشن آی او اس با فلاتر، آن را به شما تقدیم خواهیم کرد و این امر تنها با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های برنامه‌نویسی روز دنیا میسر خواهد بود. تیم طراحی اپلیکیشن وب افرا ابزارهایی همچون Flutter که محصول جدید شرکت گوگل برای طراحی اپلیکیشن‌های زیبا و با تکنولوژی به‌روز به‌ حساب می‌آید را در پروژه‌های خود مورد استفاده قرار داده تا بهترین نتیجه و بازخورد را به همراه داشته باشد.

تعرفه طراحی اپلیکیشن با فلاتری به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عواملی مانند طراحی UI و UX، زبان استفاده شده در بک‌اند (Backend) و … در هزینه طراحی اپلیکیشن با فلاتری تأثیر دارد. عامل اصلی تأثیرگذار در قیمت طراحی اپلیکیشن با فلاتری به ایده اپلیکیشن برمی‌گردد. به طور مثال برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی با فلاتر قیمت خاص خود را دارد و برای ساخت و طراحی اپلیکیشن سایت موزیک قیمت دیگری در نظر گرفته می‌شود.

شنبه 22 اکتبر 2022  

مطالب مرتبط

امروزه دنیای تکنولوژی روز به روز در حال توسعه است و اینترنت و گوشی های موبایل هوشمند، در دسترس اکثر افراد جامعه می باشد. به همین دلیل همه ی صنایع و کسب و کارها باید […]

امروزه بیش از ده ها هزار اپلیکیشن  روزانه ساخته و روانه مارکت های گوشی می شوند.اما در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چه مدت طول می کشد تا کاربر یک برنامه را در گوشی خود نگه

امروزه با فراگیر شدن موبایل های هوشمند، صنعت اپلیکیشن موبایل، یک صنعت وسیع است که روز به روز در حال توسعه بیشتر است. به همین ترتیب طراحی و توسعه ی اپلیکیشن ها نیز، یکی از […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036