لطفا امتیاز دهید

یکی از سخت ترین جنبه های کار طراحی وب سایت، برخورد با مشتریان است. در این مقاله، ما درباره هفت مشکلی که اغلب هنگام کار در مواجه با خواسته های ناعادلانه مشتریان پیش می آید،  بحث می کنیم. هدف این مقاله نه تنها شناسایی این موقعیت های رایج است، بلکه به منظور به اشتراک گذاشتن برخی از راه های پیشگیری از آن ها و توضیح دادن به مشتریان که این کار یا خواسته آن ها قابل اجرا نمی باشد.

۷ چیزی که طراحان وب دوست ندارند از مشتریان بشنوند !

۱ – ” بودجه من کم است لطفا این را برای من ارزان حساب کنید.”

یکی از سخت ترین شرایطی که ممکن است در آن قرار بگیرید، یک مشتری است که از زحمات شما قدر دانی نمی کند و به موقع و به اندازه کافی پولش را پرداخت نمی کند. در صورتی که طراحی وب هم یک شغل است و باید حق الزحمه آن به درستی پرداخت شود.

راه حل مقابله با این نوع مشتریان

اگر شما به دنبال مشتری های بیشتری هستید، باید با این مشتریان کنار بیایید. اما اگر میزان کار کمتری را می طلبید، می توانید این نوع مشتریان را رد کنید. با وجود اینکه تعیین هزینه کمی زمانبر است ولی شما امکان دارد همان ابتدا شما اینگونه پاسخ دهید:

حداقل قیمت من ساعتی ۶۰  دلار است. من خوشحال می شم اگه دوباره درباره کل پروژه با هم مشورت کنیم.”

اگر آنها به اندازه کافی کار شما را دوست دارند، ممکن است پاسخ مثبت دهند، و اگر دوست نداشته باشند، عاقلانه نیست که نرخ خود را برای به دست آوردن یک مشتری کم کنید. بهتر است برای یک فرصت صبر کنید و زمان بیشتری را با مشتریان موجود خود صرف کنید تا اینکه کاری با مزد کم انجام دهید.

برخی از مشتریان ممکن است بیشتر پا فشاری کنند و با جملاتی نظیر “پسر من گفت که او می تواند این را با ۵۰ دلار انجام دهد! من به دنبال کسی که کمی بیشتر حرفه ای است، هستم … اما این راه به نظر می رسد بیش از حد گران است، حتی برای کسی که تخصص بیشتری دارد.

در این شرایط، شما باید آرامش خودتان را حفظ کنید و به مشتری تخصص خودتان را نشان دهید و کارهای انجام شده را یاد آور شوید و فرق بین یک طراح حرفه ای و یک طراح وب آماتور را برای آن ها توجیه کنید.

۷ چیزی که طراحان وب دوست ندارند از مشتریان بشنوند

۷ چیزی که طراحان وب دوست ندارند از مشتریان بشنوند

۲- “من احتمالا خودم می توانم طراحی را انجام دهم ولی…”

این نوع مشتری معمولا حرفه ای است ولی بنا به دلایلی باید کار خود را به صورت خارجی انجام دهد یا اینکه یک طراح وب آماتور است که احساس می کند که سطح تخصصش هم سطح با طراحان وب حرفه ای است. این نوع مشتری اغلب با این ذهنیت رو به رو می شود: “از آنجا که می توانم کارم را خودم انجام دهم، نیازی به پرداخت پول زیادی ندارم”.

علاوه بر این، بسیاری از مشتریان مانند این به نظر می رسند که فکر می کنند که آنچه را انجام می دهند بسیار خوب است، و می تواند با قدرت و روند خلاق شما، رقابت کند.

نحوه مقابله با این نوع مشتریان

اگر مشاغل کافی داشتید، مجددا از این نوع پروژه ها کلافه می شوید زیرا مشتری نه تنها پروژه کم بودجه را انتظار دارد، بلکه می خواهد فرآیند را هدایت کند و یا ممکن است بیش از حد در کار شما دخالت کند و برای شما مشکل ساز باشد. می توانید ساده به این گونه پاسخ دهید، “من عذرخواهی می کنم، اما من واقعا در حال حاضر کارم بسیار شلوغ است و فکر نمی کنم که کار شما را بتوانم انجام دهم”.

اما اگر به مشتری خود این گونه پاسخ داده اید که “من می توانم این کار را انجام دهم” ، سعی کنید با ارتباط مناسب دو طرف، از مهارت های خود و طرف مقابل استفاده کنید تا یک طراحی خوب را برای مشتری به ارمغان بیاورید.

۳ – ” این پروژه یک مقدار خسته کننده است! “

در این نوع مشتریان به طور واضح مشخص نیست که چه انتظاری از طراح وب دارند و به همین دلیل نمی دانیم که واقعا چگونه باید به آن ها پاسخ دهید تا به خواسته های آن ها عمل کرده باشید. آن ها می توانند برای شما از نظر روانی آزار دهنده باشند و طراحی وب شما را از بین ببرند.

نحوه مقابله با این نوع مشتری

در این نوع از مشتریان باید به گونه ای عمل کنید که مشتری زیاد در کار شما دخالت نکند و به نحوی که او متوجه کار نیست و تخصص کافی ندارد، موجب خرابی کار نشود. تصمیم کسی که در کار تخصص ندارد موجب خراب کاری می شود.

اگر توجیه کردن او برای شما امکان پذیر است پس سعی کنید که او را توجیه کنید که چرا برخی از تصمیمات عاقلانه نیستند.

اما در انتخاب جملاتی که به کار می برید دقت زیادی کنید که موجب خستگی مشتری نشود و مشکلات بیشتر نشود. این طور نباشد که مشتری به این نتیجه برسد که انتخاب نادرستی داشته است. برخی از مشکلاتی که آن ها مطرح می کنند ممکن است که منطقی باشد.

۴- ” من هر طور شده این دامنه و کد وبلاگ را می خواهم”.

اکثرا دامنه پروژه، بدترین کابوس طراح وب است. این که شما کاری را انجام دهید که با آن موافق نباشید یک امر ناراحت کننده است. این را باید در نظر داشته باشیم که مشتریان غیر حرفه ای، تصورات حرفه ای در رابطه با طراحی وب ندارند و شما می دانید که طراح وب سایت، برنامه نویس متخصص نیست. وبلاگ حرفه ای، به یک طراح حرفه ای، برنامه نویس حرفه ای، پلت فرم حرفه ای و… نیاز دارد. و این تنها کار طراح نمی باشد.

چگونگی ارتباط با این مشتریان

در ابتدای کار بهتر است که آنچه را که شما در پایان کار به مشتری ارائه می دهید را مفصل شرح دهید تا مشتری از شما انتظارات خارج از وظیفه شما نداشته باشد. همه آن کارهایی را که انجام می دهید را بیان کنید.

با دانستن آنچه که دقیقا مشتری انتظار دارد، پایان کار برایش خوش آیند تر و قابل قبول تر خواهد بود. اگر آن ها به تنظیم وبلاگ نیاز داشته باشند باید به آن ها بگویید که این کار خارج از محدوده خدماتی شما است یا این که هزینه بیشتری باید پرداخت نمایند.

به این ترتیب، دیدگاه مشتری عوض می شود و به وضوح ببیند که “ارتقاء سریع وبلاگ” خارج از محدوده طراحی وبلاگ است.

هنگامی که مشتری موضوع تبدیل یک طرح به یک موضوع وبلاگ را برمی انگیزد، به آنها یادآوری کند که این جزء قرارداد نبود و هزینه های اضافی و زمان بیشتری نیاز دارد.

۷ چیزی که طراحان وب دوست ندارند از مشتریان بشنوند

۷ چیزی که طراحان وب دوست ندارند از مشتریان بشنوند

۵- “من نمی خواهم از این سیستم پرداخت یا سیستم ارتباطی در سایت استفاده کنم”

شما کار طراحی وب سایت حرفه ای را انجام می دهید در صورتی که مشتری به دنبال این است که سریعا به هدف خود که یک امر زمان دار و چند مرحله ای است، برسد. طوری وانمود کنید که شما پاسخگوی سوالات آن ها هستید و سوء تفاهم برایشان پیش نیاید.

وقتی شما از یک سیستم خاص و امنیتی برای پرداخت در وب سایت استفاده می کنید، برای راحتی کاربر و ارتباط بهتر با اوست. اما با درخواست مشتری، نبود این سیستم ها و استفاده از سیستم های ساده تر، کسب و کار مشتریان از بین می رود که ناشی از تصمیم نادرست خودشان می باشد.

نحوه ارتباط با این نوع مشتریان

اگر در وضعیتی هستید که مشتری در حال تلاش برای تغییر فرآیند کسب و کار شماست، می توانید چیزی شبیه به این جملات به او بگویید:

من می فهمم که شما هدفتان چیست. اما من مشتریانی زیادی دارم که روزانه کارهای آن ها را انجام می دهم و تشخیص من این هست که این کار را انجام دهم بهتر است و این را هم از روی تخصص و تجربه می گویم تا از این طریق کار مؤثر و سریع تر انجام شود و نتایج بهتر نیز گرفته شود. “

این ها به مشتریان می فهماند که شما تنها پروژه آن ها را انجام نمی دهید و صاحب تجربه فراوان هستید و دلایلی برای انجام دادن یا انجام ندادن یک کار را دارید.

همچنین برخی از مشتریان ممکن است بخواهند از روش استفاده از یک ابزار، روش پرداخت یا سرویس خاص بدانند به دلیل این که با آن آشنا نیستند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از PayPal شنیده اند اما شما باید نحوه اصولی و صحیح کار با آن را برای مشتری به درستی بیان کنید و به شنیده های او اکتفا نکنید. در باره این سیستم می توانید به صورت زیر شرح دهید:

اگر قبلا از PayPal استفاده نکرده اید، اجازه دهید کمکتان کنم تا چند چیز را به شما آموزش دهم. از PayPal استفاده کنید زیرا این یک دروازه پرداخت امن برای اینترنت است . نیازی به ثبت نام با PayPal یا اضافه کردن وجوه به حساب PayPal ندارد. به راحتی می توانید با کارت اعتباری پرداخت کنید. و… . “

۶- “من نیاز به یک وبسایتی مشابه با [وب سایت نمونه] دارم.”

مشتریانی که می خواهند یک طراحی وب سایت دیگر را کپی کنند در این مورد باید بیشتر مراقب باشید که حق نقص قانون کپی برداری را ندارید.

در این مورد تلاش کنید که از صحفه مورد نظر و در واقع صفحه رقیب برای بهبود کار خودتان استفاده کنید و نقاط ضعفش را برطرف کنید. اما هرگز نباید آنها را مستقیما کپی کنید.

نحوه مقابله با این مشتری

بهترین راه برای مقابله با یک مشتری که مایل به کپی کردن یک وب سایت دیگر است، توضیح قوانین آن است.  در عوض، ایده های خود را در مورد چگونگی ایجاد یک طراحی وب ارائه دهید که می تواند در برابر رقابت های خود قد علم کرده و از آن ها پیشی بگیرد. علاوه بر این، روشن کنید که وب سایت آنها متفاوت است.

۷- “من از چند هفته پیش به این کار نیاز داشته ام. کی می توانید این کار را به من تحویل دهید؟”

بسیاری از مشتریان فکر می کنند که آنها تنها اولویت شما هستند.  اگر شما روی پروژه های دیگری کار می کنید، این منطقی نیست که آن ها را ول کنید و به درخواست های بیجای برخی افراد پاسخ دهید.

هیچ طراح وب حرفه ای، کار طراحی را بیشتر از چند ماه طولانی تر نمی کند. اما این اتفاق عجیب وقتی که مشتری اطلاعات لازم را به موقع به طراح ارائه ندهد، دور از انتظار نیست.

نحوه مقابله با این نوع مشتریان

مشتری را آگاه کنید که تعهدات دیگری دارید که باید آنها را تحویل دهید و از مشتریان بخواهید که انتظارات واقع گرایانه ای را داشته باشند. زمان بندی مناسب برای ارائه طرح را برای مشتری شرح دهید تا از جزئیات کار آگاه شود.

اگر برای مشتری این مدت زمان قابل قبول باشد شما کار خوب را ارائه می دهید اما اگر برای مشتری قابل قبول نباشد او می تواند دنبال کسی باشد که کارش را زود تر به پایان برساند و شما هم می توانید به برنامه های خود در طراحی پروژه ها و وب سایت های مشتریانی که دارید بپردازید.

مطالب مرتبط

اینها همه زبان های برنامه نویسی نیستند، این لیست همه ی زبان های برنامه نویسی وب سایت را ندارد اما این عموما بیشترین چیزی است که شما با آن در جهان طراحی وب سایت روبه رو […]

امروزه دنیای اینترنت فراگیر شده است و همه ی صنایع برای پیشرفت خود از آن بهره می برند؛ یکی از آن صنایع، صنعت خودروسازی است. افراد امروزه برای مشاهده ی ویژگی های ماشین ها، همانند […]

مدیران کانال های تلگرام و کانال های پیام رسان، امروزه به یک سایت نیاز دارند تا محتوای کانال خود را در سایت اختصاصی شان منتشر کنند؛ این کار برای مدیران کانال ها مزایای زیادی دارد […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036