لطفا امتیاز دهید

طراحی سایت به تنهایی، سود و فایده ای را به دنبال نخواهد داشت بلکه باید برای سایت و محتوای آن، مخاطب جذب کرد. در این مقاله مهم ترین روش های جذب مخاطب برای وب سایت را بیان می کنیم.

روش های جذب مخاطب برای وب سایت چیست؟

یکی از بهترین راه های جذب مخاطب، موتورهای جستجو است که در جذب مخاطب بسیار مؤثر است. تبلیغات در سایت های دیگر، ارسال ایمیل برای مخاطبان، ایجاد حلقه ی لینک، استفاده از اتاق های گفتگو و اتاق های چت، نوشتن مقاله و تهیه کتب الکترونیکی، از دیگر راه های جذب مخاطب است که در ادامه تک تک آن ها را شرح خواهیم داد.

  • موتورهای جستجو

از ابتدایی ترین و مؤثرترین روش های جذب مخاطب، موتورهای جستجو است که با قرار دادن سایت و محتوای آن در معرض دید مخاطبان، مخاطبانی خاص را برای سایت شما فراهم می کند. بازدیدکننده ها در موتورهای جستجو، سایت شما را پیدا می کنند و بر اساس مطابقت نیازشان با محتوای سایت شما، وارد سایت شما می شوند. این یک پاداش برای شما است که قبلا چنین محتوای ارزشمندی را برای مخاطب ایجاد کرده اید و توانسته اید مخاطب را جذب کنید.

روش های جذب مخاطب برای وب سایت

روش های جذب مخاطب برای وب سایت

مزیتی که استفاده از موتورهای جستجو برای جذب مخاطب دارد، کم خرج بودن آن ها است. شما برای موتورهای جستجو، هزینه ی آن چنانی را صرف نمی کنید و موتورهای جستوگر زیادی هم چون ام اس ان(MSN)، اسک(Ask)، آلتاویستا(Altavista)، یاهو(YAHOO)، گوگل(Google) و غیره وجود دارند که هم بسیار معروف هستند و هم هزینه ای بابت ثبت سایت، از شما دریافت نمی کنند.

این موتورهای جستجوگر که گفتیم، علاوه بر این که رایگان هستند، پرکاربردترین موتورها برای کاربران اینترنت هستند که شما می توانید سایت خود را در آن ها به ثبت رسانید و دیگر نیازی به ثبت نام در چندین هزار موتور جستجوی تازه کار را ندارید.

  • تبلیغات

این روش، یکی از روش های قدیمی و بسیار مؤثر در جذب مخاطب است. تبلیغات در سایت های پر بیننده، یکی از روش هایی است که از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته و هم اکنون نیز این روش تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.

روش های جذب مخاطب برای وب سایت

روش های جذب مخاطب برای وب سایت

برای تبلیغات می توان از روش های زیادی استفاده کرد که عبارتند از:

الف) آگهی دادن در شرکت های تبلیغاتی معتبر و سایت های پربیننده. ب) استفاده از ایمیل های تبلیغاتی (Banner Exchange) برای تبلیغات. ج) در گروه هایی که آگهی تبلیغاتی تبادل می کنند، عضو شوید.

الف) با استفاده از شرکت های تبلیغاتی، می توانید همزمان تبلیغات خود را در سایت های زیادی که تأیید شده اند، به نمایش درآورید. برای این کار باید به شرکت های تبلیغاتی مراجعه کنید. هر کدام از شرکت های تبلیغاتی دارای تعرفه های تبلیغاتی مختلفی هستند که معمولا هدایای تبلیغاتی ویژه ای را نیز دارند. برخی از شرکت های تبلیغاتی، به ازای هر کلیک از شما پول دریافت می کنند و برخی به ازای هر نمایش سایتتان. برخی دیگر از شرکت های تبلیغاتی نیز در یک بازه ی زمانی مشخص، آگهی تبلیغاتی شما را نمایش می دهند(در واقع قرارداد زمانی می بندند). هرکدام از آن ها یک قرارداد با شما، برای نمایش آگهی تان می نویسند که همگی این موارد در آن قید شده است.

ب) مورد بعدی، ارسال ایمیل تبلیغاتی به مخاطبان است که در این زمینه هم موسساتی هستند که با استفاده از ابزارهایی که دارند، تبلیغات شما را به صورت ایمیل، برای هزاران مخاطب فارسی زبان ارسال می کنند. برای تعیین تعرفه ی هر کدام از این موسسات نیز باید به آن ها مراجعه کنید اما اگر برای تبلیغات با استفاده از این روش، تمایلی به صرف بودجه ندارید، می توانید با کم ترین هزینه این کار را با استفاده از (Banner Exchange) انجام دهید. توصیه می کنیم که حتما به آن سر بزنید.

ج) روش دیگر تبلیغ، عضویت در گروه ها یا سایت های تبادل کننده ی آگهی است که شما با عضویت در آن ها، مقداری اعتبار اولیه را دریافت می کنید که در ازای نمایش آگهی شما این اعتبار کم می شود. در مقابل شما می توانید با قرار دادن کد HTML سایت آگهی دهنده در صفحات مختلف سایتتان، امتیاز و اعتبار کسب کنید که معمولا با هر کلیک و نمایش، اعتبار شما افزایش خواهد یافت.

  • ارسال ایمیل

برای کاهش هزینه ها، شما خودتان می توانید اقدام به ارسال ایمیل به مخطبان نمایید و بدون هیچ هزینه ای، مخاطبان را جذب کنید.

برای این کار، باید بعد از راه اندازی وب سایت، ابتدا این کار را از اقوام و دوستان و آشنایان شروع کنید. با ارسال ایمیل به آن ها، خبر راه اندازی سایت را به آن ها بدهید. برای اطلاع رسانی از تغییرات سایت برای کسانی که متمایل به دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستند می توانید قسمتی را به نام «خبرنامه» در سایت خود ایجاد کنید و از این افراد، نشانی ایمیل آن ها را بخواهید. البته باید در خبرنامه ی شما قابلیت حذف نام و نشانی افرادی را که تمایلی به دریافت آگهی های آینده ی شما را ندارند، وجود داشته باشد.

این را نیز به یاد داشته باشید که هرگز نباید ایمیل هایی را ارسال کنید که حاوی بیش از یک نشانی گیرنده است؛ چرا که اکثر اعضای خبرنامه هیچگونه تمایلی به نمایش نشانی ایمیل شان به دیگران را ندارند.

یکی دیگر از نبایدهای این روش، این است که نامه های ناخواسته یا اسپم (Spam) را نیز هرگز نباید ارسال کنید. به این دلیل که این نامه ها باعث می شود از محبوبیت شما کاسته شود و به این ترتیب، مخاطبان به جای جذب، دفع می شوند. دلیل دیگر، وجود قوانین مجازات کننده ای است که برای ارسال این نامه ها وضع شده است که حتی ممکن است شما را محکوم به پرداخت جریمه ی نقدی نیز بکند.

  • ایجاد حلقه ی لینک

ایجاد حلقه ی لینک (Ring) راه دیگر جذب مخاطب است که در این روش شما لینک محتواهای سایتتان را بر اساس موضوع و محتوا، با سایر سایت های مرتبط، به اشتراک می گذارید و در واقع، سایت های دیگر به شما لینک می دهند تا کاربران به سمت سایت شما هدایت شوند و در مقابل لینک آن دسته از محتوای سایتشان را که مرتبط با مطالب شما هستند، در سایت تان قرار می دهید تا مخاطبان شما نیز به سمت آن ها هدایت شوند. به این روش، تبادل لینک گفته می شود.

به این ترتیب علاوه بر این که محتوای سایت شما در سایت های با محتوای مشابه قرار می گیرد، میزان Google Rank سایتتان نیز افزایش می یابد. Google Rank رتبه ی محبوبیت سایت شما در بین سایت های دیگر از دیدگاه موتور جستجوگر گوگل است.

  • Forum اتاق های گفتگو (انجمن ها)

یکی از روش های جذاب افزایش تعداد مخاطبان سایت، عضویت در اتاق های جستجو یا انجمن ها است. با عضویت در چندین اتاق گفتگو، شما می توانید سایتتان را به دیگران بشناسید و امکانات سایتتان را معرفی کنید. علاوه بر این می توانید در قسمت امضاء نوشته ها، لینک های جذاب سایتتان را قرار دهید و مخاطبان زیادی را جذب کنید.

روش های جذب مخاطب برای وب سایت

روش های جذب مخاطب برای وب سایت

برای این که در این اتاق های گفتگو بیشتر دیده شوید، بهتر است تعداد زیادی مطلب را با موضوعات مختلف در این انجمن ها ارسال کنید تا شانس خود را برای دیده شدن افزایش دهید.

  • (Chat) اتاق های چت

یکی از مواردی که امروزه گسترش زیادی یافته است، چت در میان کاربران است. در اتاق های چت، هر ۱۵ دقیقه یکبار کاربران عوض می شوند و شما می توانید در هر ۱۵ دقیقه یک بار، در لابه لای صحبت هایتان به معرفی سایتتان بپردازید و امکانات سایتتان رابه مخاطبان بشناسید. فراموش نکنید که توضیحاتی را که در رابطه با سایتتان بیان می کنید، باید کامل و جامع باشند.

ضمن این که شما می توانید، با ارسال یک پیغام به دوستانتان، از آن ها بخواهید که offline سایت را ببینند و هم چنین سایت شما را به دوستانشان معرفی کنند.

  • نوشتن مقاله

نکته ی بسیار مهمی که در جذب مخاطب تأثیر بسیار زیادی دارد، نوشتن مقالات و مطالب برای وب سایت است که تأثیر آن در جذب مخاطب حتی بیشتر از عضویت در بزرگترین و معروف ترین موتورهای جستجو و یا تبلیغ در پربازدیدترین وب سایت است. جلب مخاطب بیشتر با استفاده از مقالات و مطالب سایت فراهم می شود و همین مقالات و مطالب هستند که رتبه ی سایت شما را در موتورهای جستجو بالا می برند.

برای این کار، باید در برهه های زمانی مشخصی، مطالب و مقالات جدیدی را به سایتتان بیفزایید. توجه داشته باشید که این مطالب نباید کپی از سایر سایت ها باشد و تا می توانید مطالب جدید بیشتر از تراوشات ذهنی خودتان باشد و یا اگر مطلبی را از جایی نقل بیان می کنید، حتما نام نویسنده و یا لینک مورد نظر را در سایتتان درج کنید.

چنانچه مطالب، کپی برداری شده از سایت های دیگر باشد، نه تنها سودی ندارد، بلکه مضراتی را نیز به دنبال دارد. زیرا مخاطبان اگر در همان ابتدا، پی به کپی برداری نبرند، در آینده به این کار شما پی می برند و این می تواند ضربه ی بزرگی به سایت شما وارد کند.

علاوه بر این، شما باید عادت کنید که حقوق دیگران را رعایت کنید و حق مؤلف(کپی رایت-Copyright) را دقیقا اجرا کنید. تصاویری هم در سایت که از سایت های دیگر استفاده شده است، باید نام و لینک مرجع آن ها در پایان ذکر شوند و یا در گوشه ی تصاویر نوشته شود.

  • ایجاد کتاب الکترونیکی

آخرین روش جذب مخاطب، ایجاد یک کتاب الکترونیکی است. به این معنی که شما باید هر چند وقت یک بار، در سایتتان، مطالبی را که ارسال کرده اید، به صورت یک کتاب الکترونیکی جمع آوری کنید و در سایت قرار دهید. فرمت این کتاب الکترونیکی بهتر است به صورت pdf باشد و در پایان هر مطلب، نام و آدرس سایتتان را بنویسید تا خوانندگان آن، چنانچه تمایل داشتند از سایت شما بازدید کنند.

به یاد داشته باشید که همین کتاب های الکترونیکی می توانند بعد از مدت نه چندان زیادی مخاطبان زیادی را جذب سایت شما کنند؛ اما شرط آن این است که مطالبی که در آن قرار می دهید، برای کاربران مفید باشند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی بر آن شد تا مطالبی را در رابطه با متداول ترین روش های جذب مخاطب و بازدیدکننده برای وب سایت، بیان کنیم. با رعایت همه ی آن ها می توان مخاطبان زیادی را برای وب سایت جذب کرد اما نکاتی هست که دانستن آن ها خالی از لطف نیست:

  • هر روشی را که به کار بردید، صبور باشید و ناامید نشوید. هیچ کدام از روش ها نمی تواند به سرعت مخاطبان سایت را افزایش دهد. پس صبور باشید.
  • در کنار روش هایی که بیان شد، رعایت برخی نکات، تأثیر چند برابری در جذب مخاطب دارد که عبارتنداز: محتویات و مطالب سایت، نوع طراحی، رنگ بندی، مخاطب پسند بودن، نوع دسترسی مطالب و به روز بودن و … .
  • توجه داشته باشید که ظرفیت افزایش مخاطب برای هر روش، مشخص است و شما نمی توانید از آن انتظار بیشتری را داشته باشید. پس انرژی خود را بر روی روش های دیگر متمرکز کنید و تمام سرمایه ی خود را صرف یک روش نکنید.

روش های بالا را به کار بندید و مخاطبان سایتتان را افزایش دهید. امیدواریم مطالب این مقاله شما را با نحوه ی جذب مخاطب بیشتر برای سایت، به خوبی آشنا کرده باشد.

منبع: طراحی وب سایت وب افرا

مطالب مرتبط

یک سوال ساده، یک وب سایت چیست؟ در توضیح ساده ، وبسایت یک دامنه واحد است که از صفحات وب مختلفی تشکیل شده است. همه ما باید امروزه مزایای یک وب سایت را بدانیم، اما […]

یکی از سؤالاتی که همیشه در ذهن صاحبان وب سایت های فروشگاهی به وجود می آید، این است که راز موفقیت یک وب سایت فروشگاهی چیست؟ چطور می شود تعداد فروش محصولات مختلف را افزایش […]

همان طور که می دانید هر کسب و کار و تجارتی برای موفقیت و دیده شدن نیاز به معرفی از طریق تبلیغات دارد. امروزه با همگانی شدن اینترنت، مناسب ترین شیوه تبلیغات و معرفی خدمات […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036