لطفا امتیاز دهید

وب سرویس ( webservice ) چیست ؟

شاید این روزها که به شرکت ها تولید نرم افزار و شرکت طراحی سایت رجوع میکنید ، این کلمه مدام به گوش شما رسیده باشد که :

  • آیا به وبسرویس نیاز دارید ؟
  • آیا نرم افزار مورد اشاره شما از وبسرویس پشتیبانی میکند ؟
  • آیا نرم افزار های شما وبسرویس دارند ؟

خب همه این سوالات چک مورد بیان میکند و آن اینکه وبسرویس از اهمیت بالایی برخوردار است اما واقعا وبسرویس چیست ؟

به زبان فارسی دقت کنید ، این زبان یک استاندارد میاد مردم ایران است و هر ایرانی که بخواهد بصورت رسمی صحبت کنید ، باید زبان فارسی را آموخته و برای تعامل با دیگران مورد استفاده قرار دهد ، به عبارتی دیگر ،‌ برای اینکه ما چیزی از هم طلب کنیم ، کافیست این زبان را مورد استفاده قرار دهیم که قابل فهم برای دو طرف باشد و این یک پل ارتباطی بین انسانهاست .

حالا مصداق همین مثال را در زبان های برنامه نویسی برای شما مطرح میکنیم . فرض کنید دو نرم افزار دارید که یکی در زمینه حسابداری و دیگری را برای باشگاه مشتریان استفاده میکنید و شما میخواهید که کاربران این دو سیستم مشترک باشند ، یعنی هر کاربری که در نرم افزار حسابداری شما عضو شده باشد ،‌ امکان استفاده از باشگاه مشتریان را نیز دارد .

کمی قبلتر ( سال ها قبل ) برای این موضوع راهه حلی ارائه نمیشد چون این نیاز آنقدر جدی نبود که به فکر راهه حل اساسی برای این موضوع باشند و قاعدتا شما مجبور بودید دو بستر کاملا مجزا را برای هر دو سیستم ایجاد کنید و کاربر برای عضویت در هر یک از این دو سیستم مجبور به ثبت نام مجدد می شد و این امر بسیار ناخوشایندی بود .

حال فرض کنید همان کاربر از طریق بخش فروشگاه سایت شما قصد خرید یک محصول را داشته باشد ، در این صورت شما میبایست یک محصول را در سایت و مشابه همان محصول را در نرم افزار حسابداری خود داشته باشید و بعد از خرید بصورت دستی از موجودی انبار کسر کنید که این کار نیاز به یک یا چند نیروی انسانی دارد !!!

اما راهه حل این مشکل چیست ؟ 

برنامه نویسان متعدد در سراسر دنیا به این نتیجه رسیدند که ایجاد یک استاندارد برای اینگونه تعامل ها بسیار حیاطی و حائز اهمیت است به همین خاطر زبان تعامل بین نرم افزار های مختلف را پیاده سازی کردند که به این استاندارد ، وبسرویس گفته میشود و از آن روز تا کنون این وبسرویس ها در حال توسعه هستند ، مواردی مانند زیر از مواردی است که در وبسرویس ها مورد استفاده قرار میگیرد :

  • کتابخانه SOAP
  • استاندارد Rest Api
  • استاندارد GraphQL

 

شاید با مثال هایی که در بالا گفته شد ، هنوز هم در مورد وبسرویس ها سوالی داشته باشید ، این سوالات را در بخش نظرات با ما مطرح کنید .

مطالب مرتبط

در حال حاضر وب سایت ها به یکی از اصلی ترین منابع برای دسترسی به اخبار روز، مطالب علمی و حتی تامین وسایل مورد نیاز زندگی روزمره همه ما تبدیل شده است. با توجه به گسترش روز افزون استفاده

تا همین اواخر، ایده طراحی وب سایت شخصی، تنها منحصر به چندی از حرفه ای های خاص بود. مانند حرفه ای های حوزه فناوری اطلاعات، هنرمندان، استادان و محققان و غیره. برای هر کدام از […]

بسیار خب، به نظر می رسد که شما در حال انتخاب یک شرکت طراحی وب سایت حرفه ای هستید. اما این جا سوالاتی مطرح می شود که بایستی به آن ها توجه کنید. چه چیزی باعث […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036