لطفا امتیاز دهید

آموزش نصب لاراول در هاست اشتراکی

همونطور که میدونید ، لاراول یکی از محبوبترین فریم فرک های حال حاظر دنیا برای زبان برنامه نویسی php به حساب میاد و همه روزه هم به محبوبیتش اضافه میشه اما همونقدر که کد نویسی با این با این فریم ورک میتونه لذتبخش باشه ،‌به همون اندازه هم ممکنه بارگذاری نادرستش روی هاست اشتراکی ، موجب دردسر باشه و بعضا لذت کد نویسی رو برای شما تلخ کنه چون منابع آموزشی معمولا صرف پیاده سازی و کد نویسی سیستم میشه و به مرحله انتشار لاراول روی هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی رو شامل نمیشه !

خب ، ما در اینجا میخوایم این فرایند رو بصورت نکته به نکته ( مواردی که باید رعایت کنید ) به دو صورت ویدئویی و متنی به شما آموزش بدیم .

پیش نیاز نصب لاراول ( هاست مخصوص لاراول ) :

در هنگام خرید هاست لاراول باید به یکی از مهمترین گزینه ها یعنی قابلیت انتخاب نسخه PHP دقت کنید تا در نصب و پیاده سازی لاراول به مشکل برخورد نکنید زیرا از نسخه ۵ لاراول به بعد از نسخه PHP بالاتر از ۷ پشتیبانی می‌کند و شما می‌بایست هاستی تهیه کنید که مناسب راه اندازی لاراول باشد اما در انتخاب کنترل پنل نیاز به سخت گیری نیست اما ما خرید هاست لاراول با cpanel را پیشنهاد میکنیم .

خرید هاست لاراول،خرید هاس مخصوص لاراول، هاست اختصاصی لاراول، خرید سرور مجازی لاراول، خرید هاست با ssh برای لاراول، هاست پیشرفته لاراول، خرید هاست پرسرعت لاراول، خرید هاست میزبانی لاراول، شرکت هاستینگ لاراول، سرور اختصاصی مدیریت شده لاراول

قدم اول : نصب لاراول روی سیستم عامل :

از اونجایی که ما قصد آموزش پایه ای لاراول رو نداریم ،‌ منطق رو بر این اساس قرار دادیم که شما یک پروژه لاراولی رو با انجام چند مرحله ی زیر ، روی سیستم عامل ویندوز ،‌مک و یا لینوکس خودتون نصب کردید و حالا نیاز به انتشار عمومی اون رو دارید :

۱ – نصب ابراز قدرتمند composer

۲ – نصب اینستابر لاراول با دستور زیر :

composer global require laravel/installer

۳ – دستور ایجاد پروژه جدید لاراول :

laravel new project-name

همین سه مرحله و دیگر هیچ 😉

قدم دوم : فشرده سازی فایل های ضروری لاراول :

خب قطعا لاراول برای اجرای صحیح خودش نیاز به فایل های برنامه نویسی شده ی خودش داره و باید به همراه کد هایی که شما نوشتید ، اون فایل هارو هم بارگذاری کنید .

از بین این فایل ها و پوشه ها ، تنها پوشه های test و اگر از node js و ابزارهای اون استفاده کرده باشید ، پوشه node_mudoles رو هم نیاز ندارید و بجز این موراد ، بقیه فایل هارو فشرده ( zip ) کنید تا در مراحل بعد ازشون استفاده کنیم .

نکته : برخی از فایل های درون لاراول با ( . ) یا همون dot شروع میشن که در اصطلاح بهشون فایل سیستمی یا dotfile گفته میشه ، وجود داره که در برخی سیستم عامل ها ( مخصوصا اونایی که unix base هستن ( مثله مک و لینوکس ) ، بصورت مخفی شده هستن که در سیستم عامل مک با دکمه ی Command + shift + . ( یا همون dot ) میشه نمایششون داد و در ویندوز هم با مراجعه به نوار بالای پنجره فایل ها ، از منو View و در بخش Folder Options ، وارد بخشی بشید که گزینه Show supper hidden fiele  ( یه چیزی نزدیک به این کلمه ) رو فعال کنید تا فایل ها نمایش داده بشن .

برای تست این موضوع که آیا این گزینه برای شما فعاله یا خیر باید ببینید که در پوشه public درون پروژه لاراولی شما ، فایلی با اسم .htaccess وجود داره یا خیر که اگر وجود داشته باشه ( یعنی بتونید ببینیدش ) ، همه چیز درسته و میتونید کار رو ادامه بدید .

قدم سوم : ساختار پوشه ها درون هاست اشتراکی :

فا در اینجا فرض رو بر این گذاشتیم که شما از کنترل پنل محبوب Cpanel استفاده کردید ، بنابر این بعد از ورود به کنترل پنل ، وارد بخش File Manager بشید و از منو سمت چپ ( منو Explorer ) روی گزینه ی اول ( آیکون خانه ) کلیک کنید و بعد از اون روی گزینه Folder که بالای همین بخش قرار گرفته کلیک کنید و یک پوشه با نام دلخواهتون ایجاد کنید ( ما در اینجا اسم این پوشه رو laravel قرار دادیم ) .

cpanel file manager

cpanel file manager

قدم چهارم : بارگذاری فایل ها در پوشه ها :

بعد از ساخت پوشه در مرحله سوم ، واردش میشیم و فایل فشرده شده ای که در مرحله دوم ساختیم رو درونش بارگذاری میکنیم و بعد از بارگذاری ،‌از حالت فشره خارجش میکنیم .
خب ، با این کار ما تمام فایل ها و پوشه هارو درون پوشه ای که ( ما با اسم laravel ) ساختیم ، قرار دادیم و حالا باید محتوای پوشه public زو به پوشه public_html انتقال ( move )‌ بدیم .

پس وارد پوشه public میشیم و همه ی فایل هارو انتخاب میکنیم و گزینه Move رو از بخش File manager ( بالای بخش انتخاب فایل ) رو کلیک میکنیم و مسیر /public_html رو بهش میدیم و تایید میکنیم .

قدم پنجم : تغییر فایل index.php برای بارگذاری صحیح فایل ها :

خب تو قدم های قبلی ما فایل ها لاراول رو بارگذاری کردیم اما وقتی صفحه ی سایت رو باز کنید میبینید که با خطا ۵۰۰ برخورد میکنید و این بخاطر اینه که فایل های اصلی لاراول به درستی مسیردهی نشده که برای این کار ، فایل index.php درون public_html رو ویرایش میکنیم و دو مسیری که درونش قرار داده شده رو بر اساس مسیر فایل های پروژه تغییر میدیم .

مثلا اگر فایل های لاراول رو در پوشه laravel که قبل از public_html هست ، ایجاد کرده باشید ، باید دو مسیر زیر رو به این شکل تغییر بدید :

require __DIR__.'/../vendor/autoload.php';
$app = require_once __DIR__.'/../bootstrap/app.php';
به
require __DIR__.'/../laravel/vendor/autoload.php';
$app = require_once __DIR__.'/../laravel/bootstrap/app.php';

نکته ی امنیتی :

اگر برای سیستمتون بخش آپلود عکس پیاده سازی کردید ، پیشنهاد میکنم یک فایل .htaccess برای محافظت و جلوگیری از اجرا فایل های php درون مسیر آپلودتون استفاده کنید که اگر هکر موفق به آپلود فایل php در مسیر آپلود شد ، نتونه اجراش کنه .

کد فایل :

order deny,allow

<files ~ “\.(php|php.*|sphp|php3|php4|php5|phtml|cgi|pl|shtml|dhtml|html|htm)$”>
deny from all
</files>

<files ~ “\.upload.html$”>
allow from all
</files>

<files ~ “^\.”>
deny from all
</files>


امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما قرار گرفته باشه .

اگر نظر ، انتقاد و پیشنهادی دارید ، خوشحال میشم از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید .

مطالب مرتبط

آموزش نصب لاراول در هاست اشتراکی همونطور که میدونید ، لاراول یکی از محبوبترین فریم فرک های حال حاظر دنیا برای زبان برنامه نویسی php به حساب میاد و همه روزه هم به محبوبیتش اضافه […]

برنامه نویسان متعدد در سراسر دنیا به این نتیجه رسیدند که ایجاد یک استاندارد برای اینگونه تعامل ها بسیار حیاطی و حائز اهمیت است به همین خاطر زبان تعامل بین نرم افزار های مختلف را پیاده سازی کردند که به

یکی از سؤالاتی که همیشه در ذهن صاحبان وب سایت های فروشگاهی به وجود می آید، این است که راز موفقیت یک وب سایت فروشگاهی چیست؟ چطور می شود تعداد فروش محصولات مختلف را افزایش […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های این نوشته

  1. مهدی نادریان گفت:

    باسلام
    ممنون از آموزشتون خیلی خوب بود.
    اما یه چیز خیلی خیلی مهم رو فراموش کردین که اینجا بگین.
    تقریباً اکثر هاست ها نسخه php رو روی ۵٫۶ گذاشتن! بنابراین دوستان لازمه که در زمان نصب آخرین کاری که انجام میدن این باشه که نسخه PHP 7.3 رو روی هاست فعال کنن. همچنین در زمان تنظیم ورژن PHP تمام افزونه های ضروری خصوصاً افزونه های PDO رو هم چک کنن که فعال باشه.

    1. سلام جناب نادریان.

      ممنون بابت نکته ای که فرمودید .
      بله دقیقا ، البته بستگی به نسخه ی لاراول هم داره اما از نسخه ۵ به بعد لاراول ، باید از ورژن PHP 7.1 و بالاتر استفاده بشه .

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036