لطفا امتیاز دهید

تقریباً در هر حرفه ای از جمله طراحی سایت تعدادی از اصطلاحات مهم وجود دارد، به طور معمول تمام افرادی که در آن حرفه مشغول به کار هستند به طور روزمره با آن اصطلاحات مواجه می شوند. اصطلاحات مهم طراحی سایت می تواند برای افرادی که با حرفه طراحی سایت نا آشنا هستند بسیار گیج کننده و نامفهموم باشد. خیلی از صاحبان کسب و کارها در هنگام ارتباط با طراحان وب سایت با شنیدن اصطلاحات مهم طراحی سایت به نوعی دچار چالش می شوند. به همین دلیل برای ارتباط راحت تر و ساده تر بهتر است که با اصطلاحات مهم طراحی سایت آشنا شوید، در این مطلب به معرفی تعدادی از اصطلاحات مهم در طراحی سایت که به برقراری ارتباط موثر با طراحان سایت کمک می کند، می پردازیم.

برخی از اصطلاحات مهم طراحی سایت

  • نام دامنه (Domain Name): این اصطلاح برای عنوان وب سایت استفاده می شود، که آن را در مرورگر وارد می کنند تا بتواند سایت مورد نظر را ببینند.
  • صفحه وب (Web Page): یک صفحه وب یک سند برای وب جهانی (World Wide Web) است. که توسط یک منبع منحصر به فرد (URL) شناسایی شده است. یک صفحه وب را می توان در یک مانیتور یا دستگاه تلفن همراه از طریق یک مرورگر وب مشاهده و نمایش داد. اطلاعات موجود در یک صفحه وب معمولا در قالب HTML یا XHTML است. این صفحات معمولا حاوی منابع دیگری مانند برگه های سبک، اسکریپت ها و تصاویری برای ارائه هستند.
  • وب سایت (Web Site): یک سایت یا یک وب سایت، یک مکان مرکزی از صفحات مختلف وب است که همه آنها با هم در ارتباط هستند و می توانند از طریق مرورگر با مراجعه به صفحه اصلی وب سایت قابل دسترس باشند.
  • صفحه اصلی (Home Page): منظور از صفحه اصلی همان صفحه پیش فرض یا صفحه اول سایت است که بازدیدکنندگان هنگام بارگذاری یک URL آن را مشاهده می کنند. مدیران وب سایت ها می توانند از صفحه اصلی یا همان نقطه شروع به عنوان راهی برای هدایت تجربه کاربری استفاده کنند. صفحه اصلی در دایرکتوری ریشه یک وب سایت قرار دارد. اکثر وب سرورها به صفحه اصلی اجازه می دهند که بیش از چند فایل نام داشته باشند.
  • وب سرور (Web Server): وب سرور یک سیستم است که محتوا یا خدمات را برای تامین کاربران در اینترنت ارائه می کند. یک وب سرور شامل یک سرور فیزیکی، سیستم عامل (OS) و نرم افزار مورد استفاده برای تسهیل ارتباطات HTTP می باشد.
  • صحفه ثابت ( Static Page): یک وب سایت استاتیک حاوی صفحات وب با محتوای ثابت است. سایت های استاتیک از اساسی ترین وب سایت ها هستند که به راحتی ایجاد می شوند و برخلاف وب سایت های دینامیک نیازی به برنامه نویسی وب یا طراحی پایگاه داده ندارند.
  • ورد پرس (WordPress): ورد پرس در واقع یک سیستم مدیریت محتوا است که به صورت متن باز می باشد و از طریق آن می توان یک وبلاگ، گالری، پادکست و … را ساخت. دانلود این پکیج به صورت رایگان می باشد.
اصطلاحات مهم طراحی سایت

اصطلاحات مهم طراحی سایت

  • اینترو (Intro): در تعدادی از وب سایت ها برای معرفی و شروع کار از یک فیلم یا فلش جذاب استفاده می کنند، که به آن در حرفه طراحی سایت اینترو می گویند
  • هاست (Host): هاست یا همان فضای میزبان به معنای حافظه مجازی است، که تمام اطلاعات یک وب سایت مانند عکس، فیلم و دیگر داده ها در آن ذخیره می شوند و از سراسر دنیا می توان به آن دسترسی داشت.

    اصطلاحات مهم طراحی سایت

    اصطلاحات مهم طراحی سایت

  • رابط کابری (UI): رابط کاربری یا user interface در طراحی سایت به تمام چیزهایی که کاربر در یک وب سایت، اپلیکیشن، سیستم عامل و … با آنها در ارتباط است، گفته می شود.
  • تجربه کاربری (UX): تجربه کاربری یا User Experience در واقع به آن چیزی که در ذهن کاربر بعد از مواجه شدن با یک سایت و یا هر محصول دیگری ثبت می شود گفته می شود.
  • نشانی وب (URL): نشانی وب یا uniform resource locator آدرس یک منبع در اینترنت است. یک URL نشان دهنده موقعیت یک منبع و همچنین پروتکل مورد استفاده برای دسترسی به آن است.
  • Navigation: منظور از این اصطلاح عناصری است که در یک وب سایت باعث می شوند به صفحات مختلف بروید، در حالی که در اصل به نوار منو واقع در بالای صفحه یا یک سمت سایت اشاره می کند، علاوه بر این می تواند شامل لینک های متنی در پایین صفحه شود.
  • Server: سرور به کامپیوتری که در حال اجرای یک نرم افزار و متصل به اینترنت است گفته می شود، و به بازدید کنندگان این امکان را می دهد که از طریق مرورگر دستگاه یا تلفن همراه خود به وب سایت دسترسی پیدا کنند.
  • ASP: منظور از ای اس پی نوع زبان برنامه نویسی است، که تحت وب سمت سرور می باشد. و برای توسعه سایت های دینامیک و نرم افزارهای تحت وب از آن استفاده می شود. ورژن جدید آن ای اس پی نت می باشد.
  • HTML: اچ تی ام ال یا Hypertext Markup Language یک زبان رایانه ای است، که برای ایجاد وب سایت طراحی شده است. این وب سایت ها توسط هر دستگاه متصل به اینترنت قابل مشاهده هستند. یادگیری HTML بسیار ساده و آسان است. این سیستم به طور مداوم در حال بررسی و تکامل است تا به خواسته ها و نیازهای مخاطبان اینترنتی پاسخ دهد.
  • CSS: سی اس اس یا Cascade Style Sheets نوع زبان برنامه نویسی است، که ضعف های HTML را پوشش می دهد. از این زبان برنامه نویسی می توان برای تمام طراحی های یک سایت مانند زمینه، قابل، عکس، متن و … استفاده کرد.
  • PHP: نوعی زبان برنامه نویسی می باشد که فقط مختص وب سایت نیست. پی اچ پی زبان سمت سرور است که به صورت متن باز و رایگان می باشد. این زبان برنامه نویسی با HTML ادغام می شود.
  • Keywords: کیوردس یا همان کلمات کلیدی در واقع عبارات مهمی هستند که کاربر از طریق آنها به جست و جو می پردازد و به نوعی معرفی کننده صحفه وب هستند. کلمات کلیدی به دلیل این که نشان دهنده کسب و کار ها می باشد بسیار با اهمیت می باشند. از طریق کلمات کلیدی مناسب می توان با مخاطبین ارتباط موثری برقرار کرد.
  • CTA: دکمه فرخوان یا Call to Action این اصطلاح در طراحی سایت به منظور فراخوانی مخاطبین برای خرید و یا اقدام به یک عمل خاص می باشد. که از یک جمله خاص یا یک لینک برای فراخوانی مخاطبین استفاده می کند.

مطالب مرتبط

شرکت طراحی وب سایت و اپلیکیشن وب افرا در نظر دارد برای ردیف‌های شغلی زیر اقدام به جذب نیروی فعال و پویا نموده و گامی دیگر در توسعه فرایندهای تجاری خود بردارد ، از این رو از افراد واجد شرایط

 در این مقاله سعی بر بررسی مبانی امنیت در وردپرس شده است. دانستن مفاهیم اولیه که برای بالا رفتن امنیت سایت وردپرسی مفید است در  مقاله مقدمه ای بر امنیت وردپرس آورده شده است. مفاهیم […]

با همه گیر شدن ویروس کرونا هم میتوان کسب درآمد عالی داشت و خدمات خود را بصورت آنلاین با طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن ارائه کنید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های این نوشته

  1. fariba kl گفت:

    سلام تشکر از مقاله تون … من واقعا خیلی از اصطلاحات رو معنی شو نمی دونستم..برای شروع طراحی سایت باید چیکار کنیم؟ هزینه طراحی سایت چقدره؟

    1. با سلام دوست عزیز و ممنون از لطف شما به سایت خودتون
      با کارشناسان آنلاین وب افرا تماس بگیرید تا هزینه طراحی سایت دلخواهتون رو اعلام کنن

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036