5/5 - (1 امتیاز)

اینها همه زبان های برنامه نویسی نیستند، این لیست همه ی زبان های برنامه نویسی وب سایت را ندارد اما این عموما بیشترین چیزی است که شما با آن در جهان طراحی وب سایت روبه رو خواهید شد. این لیست بیشتر شبیه چیزی هست که شما در توصیف شغلی یا یک رزومه می بینید و به طور کلی شما در دنیای وب با یک لیستی از زبان برنامه نویسی مواجه می شوید. با ما همراه باشید تا زبان های برنامه نویسی وب را معرفی کنیم و به تفاوت های بین زبان های برنامه نویسی در طراحی وب سایت ها بپردازیم:

تفاوت بین زبان های برنامه نویسی وب

  • html
  • php
  • asp .net
  • javascript
  • css
  • java
  • python
  • actionscript

 

زبان برنامه نویسی html

نوع: زبان نشانه گذاری، نه زبان برنامه نویسی

Html زبانی جهت ساخت صفحات وب است. هنگامی که شما منبع یک صفحه وب را می بینید شما در حال دیدن html هستید.  html ساختار یک سند xml هست که به معنی آن هست که برای شخصی که آن را میخواند و میفهمد، قابل درک و آسان است. اگر قصد انجام هر کاری در اینترنت را دارید باید حداقل درکی از html را به دست اورید. بهترین مکان برای این امر (و تقریبا هر تکنولوژی وب) وب سایت W3 Schools website است. در حالی که عمیقا به آن وارد نمی شوید، این منبع شما را با تمام تکنولوژی های وب آشنا می کند و استانداردهای وب را توسعه می دهد. بنابراین شما می توانید اطمینان حاصل کنید که دستور العمل های این وب سایت به روز هست و نشان دهنده عملکرد عالی آن است.

زبان برنامه نویسی Php

نوع: Server side interpreted، اسکریپت، زبان (کامپایل نشده)

php (php مخفف  Hypertext Preprocessorبه معنی پیش پردازنده ابر متن) زبانی است  که به کد html می تواند متصل شود.  در یک فایل html با php  شما می توانید با استفاده از تگ های خاص حالت زبان php را تغییر بدهید.

پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه‌نویسیِ شیءگرا است که برای طراحی وب سایت توسعه یافته‌است، اما می‌توان از آن به عنوان یک زبان عمومی هم استفاده‌ نمود.

Php زبانی خوب برای شروع توسط توسعه دهنده های وب برای یادگیری است زیرا زبانی اسان برای درک و شروع کار است و همچنین در بازار کار مفید است. بسیاری از سایتهای بسیار بزرگ و قابل توجه و قطعات نرم افزاری مانند ورد پرس، فیس بوک و موتورهای مدیا ویکی و ویکی پدیا در php توسعه یافته اند.

تفاوت بین زبان های برنامه نویسی وب

تفاوت بین زبان های برنامه نویسی وب

زبان برنامه نویسی Asp

نوع: Server side interpreted,اسکریپت، زبان (کامپایل نشده)

Asp (صفحه های سرور فعال) یک زبان در مجموعه زبانه ای برنامه نویسی مایکروسافت است. نحوه کار  و قابلیتهای آن شبیه به php است با این تفاوت اصلی که asp بر روی سرور ویندوز اجرا می شود و نه بر روی هر چیزی دیگری. البته کاربران پیشرفته تفاوت های بیشتری را بین این دو پیدا خواهند کرد، زیرا ASP یک ویژگی نسبتا منحصر به فرد دارد که می توانید زبان را تغییر دهید. به طور پیش فرض شما می خواهید VBScript را بنویسید، اما می توانید از ویژگیهای خاص زبان برای تغییر آن به JScript یا چندین نوع دیگر استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی Javascript

نوع: زبان اسکریپت مبتنی بر کاربر

جاوا اسکریپت تنها زبان جاسازی شده در تمام مرورگرهای وب است. تعداد زیادی ویژگی دارد مانند ایجادمنوهای متحرک، محتوای پویا، ردیابی رفتار کاربر، درج مطالب حساس (تبلیغات) و بسیاری چیزهای دیگر.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر سرویس گیرنده است که به این معنی است که پس از آنکه صفحه در دستگاههای کاربر (مشتریان) بارگیری شد، جاوا اسکریپت در کامپیوتر خود به عنوان بخشی از صفحه وب اجرا می شود. کاربران می توانند جاوا اسکریپت را غیرفعال کنند، اما این کار بسیار نادر است ، زیرا اینکه بتوانید بدون استفاده از جاوا اسکریپت در اینترنت امروز حرکت کنید خیلی سخت است.

زبان برنامه نویسی Css

نوع: یک زبان برنامه نویسی نیست توضیحات بصری را به HTML اضافه می کند.

Css  می تواند بخشی از HTML باشد، می توان آن را در یک سند اچ تی ام ال و یا در فایل شخصی نوشته تا بعدا به html doc اضافه شود. CSS برای ارائه سبک، توصیف بصری از چگونه به نظر رسیدن چیزها و مکانی برای قرار گرفتن اسناد HTML است. در عمل این زبان برنامه نویسی مکمل زبان html  است تا نقاط ضعف و ایراد های آن را برطرف نماید. با استفاده از زبان سی اس اس می توانید استایل طراحی وب سایت را یکبار تعریف کنید و سپس به صفحات مورد نیازتان اعمال کنید.

زبان برنامه نویسی Java

نوع: زبان سرور کامپایل شده با استفاده از یک ماشین مجازی.

جاوا توسط Sun Microsystems توسعه یافته است که از آن زمان به Oracle افزوده شده است. این زبان در روش های زیادی مشابه با C ++  است اما هدف اصلی این است که به طور کامل پلتفرمی اجرا کند که بتواند بر روی هر چیزی در هر نقطه اجرا شود. این تنها شیء گرایی نیست اما به شدت در اشیا کاربرد دارد. شما نمیتوانید جاوا کد را بدون آنکه در یک شیء باشد بنویسید. بر خلاف زبان های اسکریپت که تا کنون دیده ایم جاوا با bytecode وارد شده است تا بتوان آن را اجرا کرد.  جاوا زبان سختی برای برنامه نویسی و پیاده سازی اهداف است؛ به این معنی که به سطح بالاتری از استعداد نیاز دارید تا در آن برنامه بنویسید. جاوا با جاوا اسکریپت برابر نیست و به هیچ عنوان در تکنولوژی، پیاده سازی و استفاده با جاوا اسکریپت مشابه نیست. فقط نام این دو با هم مشابه است و گرنه هیچ چیز دیگری را به اشتراک نمی گذارند و نمی توانند جایگزین هم استفاده شوند.

 

زبان برنامه نویسی Python

نوع: Server side interpreted ، اسکریپت، زبان (کامپایل نشده)

پایتون یک زبان طرفدار سرور است که در توجه خود به فضای سفید منحصر به فرد است. در پایتون شما براکت ندارید در عوض، قفل های کد توسط  indentation  تعریف شده اند و خطوط با خطوط به پایان می رسند و نه  با یک کاراکتر خاص. این زبان توسط سایت های روزنامه و پروژه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و بر پایه CMS ellington می باشد.

تفاوت بین زبان های برنامه نویسی وب

تفاوت بین زبان های برنامه نویسی وب

زبان برنامه نویسی Actionscript

نوع: کامپایل زبان پلاگین اختصاصی.

ActionScript  زبان برنامه نویسی فلش است. این در طی سالها سه تکرار بزرگ داشته است که در حال حاضر به عنوان اکشن ۱ ۲ و ۳ به آن اشاره شده است. مخصوصا اگر شما تبلیغات می سازید، مهم است بدانید که چگونه در actionscript 2  یا ۳ پروژه را توسعه بدهید. به همین دلیل است که بسیاری از شبکه های آگهی فایل هایی که در actionscript 2 کد گذاری شده اند را قبول می کنند (زیرا آنها با سیستم های قدیمی تر سازگار هستند).

این موارد فقط تعدادی از زبان های برنامه نویسی هستند و این فقط شروعی برای کسانی است که می خواهند یک توسعه دهنده وب شوند اما  امیدوارم این اطلاعات برای افرادی که کمتر فنی هستند و نیاز به ارتباط با توسعه دهندگان نیز دارند، مفید باشد.

ترجمه از jonathanmccarver

 

مطالب مرتبط

بدون شک هنگامی که بحث مدیریت وب سایت پیش می آید، انتخاب سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب، برای شما بسیار مهم است. تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا وجود دارد و هر کدام از آنها معایب […]

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس توسط تیم حرفه ای وب افرا : وردپرس در حال حاضر یکی از محبوب ترین  CMS موجود است که علاقه مندان زیادی در زمینه های مختلفی از جمله : طراحی […]

یکی از موارد مهم برای سایت هایی که به دنبال کسب و کار در دنیای اینترنت هستند، ایجاد سایت چند زبانه است. چند زبانه بودن سایت باعث می شود افراد بیشتری از نقاط مختلف جهان، […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های این نوشته

  1. المیرا گفت:

    سلام
    این مقالتون به من که دانشجوی اینس هستم کمک شایانی کرد
    و من تونستم با زبان های برنامه نویسی تا حدودی اشنایی پیدا کنم

  2. سارا گفت:

    سلام
    این مقاله به من که سررشته ای از دنیای برنامه نویس ها ندارم کمک بسزایی کرد

  3. حمید گفت:

    سلام
    بنظرتون سایتی اچ پی نوشته بهتره یا ای اس پی؟

    1. سلام
      باید امکاناتی که مدنظر هست رو بیان کنید تا ما شما رو در این زمینه کمک کنیم

  4. مائده گفت:

    سلام تفاوت پی اچ پی و ای اس پی رو لطف میکنین بیشتر توضیح بدین

    1. سلام
      یوالی که پرسید در واقع خودش میتونه یک مقاله ی کامل باشه اما به طور مختصر در موردشون توضیح میدم
      پی اچی پی عمومیت بیشتری داره به دلیل اینکه ابزارهای بیشتری براش وجود داره
      و در همه ی سرورها اجرا میشهولی ای اس پی مختص سرورهای ویندوز میباشد

  5. ساره گفت:

    سلام
    این مقابتون فوق العاده بود
    امیدوارم تو سایتتون مقاله های تخصصی زیادی بزارین

    1. سلام
      ممنون از لطفتون
      در اینده شاهد مقالات بیشتری در زمینه ی طراحی سایت ،بهینه سازی سایت و پشتیبانی سایت و مواردی از این قبیل خواهیم بود.

  6. عباس گفت:

    سلام به دوستان
    چطور در طراحی سایت از چند زبان استفاده میشه (از نظر کد نویسی)

    1. سلام ، وقت بخیر

      به دلیل اینکه زبان های برنامه نویسی قالبا بر اساس نوع پروژه انتخاب میشن ، گاها به دلیل بازدهی بهتر یک زبان در یک بخش ( مثلا پلتفرم Node Js برای حالت Real Time و یا چت آنلاین ) ، سیستم رو با معماری های میکروسرویس پیاده سازی میکنن به این صورت که هر بخش از سیستم بصورت مستقل کار میکنه و نهایتا دیتا در سطح سیستم مشترک میشه

      بطور مثال برای چت آنلاین بین کاربران در اینستاگرام ، از Node Js استفاده میشه تا بهترین بازدهی رو داشته باشه و این کار اصلا منطقی نیست که با زبان پایتون پیاده سازی بشه .

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036