لطفا امتیاز دهید

وردپرس بهترین و آسان ترین پلتفرمی است که با استفاده از آن، به صورت رایگان می توانید، وب سایت خود را طراحی کنید؛ وردپرس با زبان فارسی به روز شده و کاملا رایگان است. کار با وردپرس بسیار آسان است و تازه کارها با دانستن برخی از روش ها، می توانند از این پلتفرم برای طراحی سایت استفاده کنند. وردپرس هم برای سایت های بزرگ و هم برای سایت های کوچک، بهترین انتخاب است؛‌ قالب هایی که توسط وردپرس آماده می شود، رسپانسیو هستند و برای همه ی گجت ها مناسب هستند. این ها تنها بخشی از مزایای وردپرس نسبت به دیگر پلتفرم ها است که باعث شده است اکثر سایت هایی که در فضای اینترنت طراحی و توسعه داده شده اند، با استفاده از این پلتفرم طراحی شوند. در این مقاله ساخت سایت حرفه ای با وردپرس را آموزش خواهیم داد.

ساخت سایت حرفه ای با وردپرس

ساخت سایت حرفه ای مراحلی دارد که اولین مرحله ی آن انتخاب پلتفرم مناسب است. (مناسب ترین و آسان ترین پلتفرم، وردپرس است) در مرحله ی بعدی، باید یک دامنه ی خوب و یک فضای میزبان برای سایت تان پیدا کنید و در آخرین مرحله هم وب سایت خود را باید نصب و سفارشی کنید. در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با این مراحل طراحی سایت، با استفاده از وردپرس بیان می کنیم.

پیدا کردن دامنه و هاست

در این مرحله شما باید یک آدرس وب (نام دامنه) را برای سایت خود مشخص کنید. هم چنین ابزاری به نام هاست وب، سرویسی است که سایت شما را به اینترنت متصل می کند و مانند هارد اطلاعات سایت بر روی آن قرار می گیرد.

هزینه ی یک نام دامنه و میزبان وب (هاست) سالیانه از حدود ۴۰ هزار تومان شروع می شود. دامین و هاست را می توان از برخی وب سایت ها تهیه کرد. اما به یاد داشته باشید که هاست و دامنه از هر سایتی خریداری نکنید. برخی شرکت های متفرقه وجود دارند که هاست و دامنه می فروشند و خرید از آن ها می تواند در ادامه، روند توسعه سایت شما را با مشکل روبه رو کند. هاست را از جایی خریداری کنید که دارای کنترل پنل باشد و هاست لیونکس باشد.

ساخت سایت حرفه ای با وردپرس

ساخت سایت حرفه ای با وردپرس

چه نوعی دامینی باید انتخاب کنیم؟

دامنه های.com  و.net  و .org دامنه های بین المللی هستند که معمولا صاحبان سایت ها از این نوع دامنه ها استفاده می کنند. دامنه ی .ir دامنه ی ایرانی است که استفاده از آن می تواند هزینه ی کمتری را به دنبال داشته باشد. برای میزبانی وب ، خرید دامنه و مشاوره برای انتخاب دامین مناسب می توانید از مشاوران وب سایت وب افرا درخواست راهنمایی نمایید.

نام وب سایت خود را می توانید یا همان نام شرکت و یا نام خودتان انتخاب کنید و یا می توانید موضوعات مختلف مربوط به حوزه ی فعالیت خود انتخاب کنید. بهتر است برای سایت خود نام های کوتاه و زیبا را انتخاب کنید. برای این که سایت شما در نتایج گوگل، رتبه ی خوبی را به دست آورد، بهتر است حوزه ی فعالیت شما در نام سایتتان وجود داشته باشد.

نصب و ساخت وب سایت + تغییر قالب انتخابی

مرحله ی بعدی، بعد از تعیین دامنه و نام سایت، ساخت سایت است. برای این کار، در ابتدا باید وردپرس را بر روی هاست خریداری شده، نصب کنید. برای نصب وردپرس بر روی هاست، می توانید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید و با کمک آنها به راحتی پلتفرم وردپرس را بر روی هاست نصب کنید.

بعد از این که وردپرس را بر روی هاست خود نصب کردید، شما به بستری برای ساخت سایت خود، دست پیدا کرده اید؛ با این بستر می توانید سایت خود را مدیریت کنید. قبل از مدیریت ساخت سایت، باید قالب مناسبی برای نمایش محتوای سایتتان انتخاب کنید؛ این قالب، برای تعیین ظاهر سایت در وردپرس است.

برای انتخاب قالب طراحی سایت (پوسته)، می توانید از قالب های از پیش ساخته شده ی سایت های دیگر در فضای اینترنت استفاده کنید و آن را متناسب با نیازهای خود، تغییر دهید.

ساخت قالب سایت حرفه ای

در این بخش نحوه ی ساخت قالب سایت حرفه ای را آموزش می دهیم:

برای این کار، باید به داشبورد وردپرس (wordpress-dashboard) بروید و قالب خود را انتخاب کنید. برای مشاهده ی قالب ها، در نوار ابزار در سمت راست، گزینه ی نمایش > پوسته ها را بزنید؛ تمامی آن قالب هایی که در آن جا نمایش داده می شود، رایگان هستند ولی برای این که سایت حرفه ای را طراحی کنید، باید از قالب های حرفه ای استفاده کنید.

قالب های رایگان وردپرس، معمولا جذابیت خوبی ندارند و ظاهر آن ها دلچسب نیست؛ می توانید از قالب های فارسی متفرقه استفاده کنید ولی این گونه قالب ها هم معمولا استاندارد نیستند و ممکن است در ادامه ی کار دچار مشکل شوید.

بهترین قالب برای سایت های حرفه ای، سفارش طراحی قالب به یک شرکت طراحی سایت است؛ این کار گرچه هزینه ای را برای صاحب سایت به دنبال دارد اما قالب سفارشی جدید، علاوه بر این که اجرای امکانات سایت را با مشکل روبه رو نخواهد کرد، طراحی جذاب، زیبا و خلاق نیز دارد که در نتیجه مخاطب بیشتری را جذب خواهد کرد. می توانید طراحی وب سایت خود را به برنامه نویسان مجرب تیم وب افرا بسپارید تا وب سایتی خلاق، جذاب و منحصر به فرد داشته باشید.

نصب قالب روی وردپرس

مرحله ی بعدی، نصب قالب بر روی وردپرس است؛ این کار چنانچه قالب، از قالب های موجود در وردپرس باشد، راحت است و تنها با گزینه ی نصب قالب، بر روی وردپرس نصب می شود؛ اما اگر قالب سایت از سایت های متفرقه خریداری شده باشد، باید فایل zip قالب را (اگر فایل قالب زیپ نیست خودتان این کار را انجام دهید) در بخش پوسته ها > افزودن پوسته تازه > بارگذاری پوسته، آپلود کرده و سپس گزینه فعال کردن را بزنید.

به یاد داشته باشید که تعویض قالب یا پاک کردن آن،‌ نوشته ها و مطالب وب سایت را پاک نمی کند و شما با خیال راحت می توانید فایل زیپ قالب جدید را به جای قالب قبلی جایگزین کنید.

اضافه کردن محتوا و صفحات جدید

بعد از این که قالب سایت بر روی وردپرس نصب شد، باید محتوای سایت را ایجاد کنید؛ برای این کار،‌ بر روی نوار کناری داشبورد وردپرس کلیک کرده و به “صفحه” نوشته ها “افزودن نوشته” بروید. با این کار یک صفحه برای ایجاد محتوا نمایش  داده می شود که می توانید متن خود را نوشته و آن را بر روی سایت منتشر کنید. پس از این که متن و محتوای مورد نظر را نوشتید، دکمه ی انتشار را بزنید؛ محتوا بر روی صفحه ی مورد نظر شما منتشر می شود.

 

ساخت سایت حرفه ای با وردپرس

ساخت سایت حرفه ای با وردپرس

اضافه کردن صفحات به منوی سایت

حال که محتوا و متن شما بر روی صفحه قرار گرفت، باید آن را در جایی مناسب از سایت خود قرار دهید؛ برای این کار، بهتر است یک فهرست برای مطالب سایت، در صفحه ی اول ایجاد کنید تا مخاطب با مراجعه به سایت شما، در منوی سایت به راحتی مطالب را پیدا کند.

برای ایجاد فهرست در وردپرس، باید در نوار سمت راست داشبورد وردپرس سایت خود، گزینه ی نمایش را بزنید؛ حال به فهرست ها بروید. برگه هایی را که ایجاد کرده اید، با زدن تیک چک باکس آن، انتخاب کنید و دکمه ی افزودن به فهرست را بزنید و در آخر هم گزینه ی ذخیره ی فهرست را بزنید.

ستون کناری سایت

اگر می خواهید سایت حرفه ای را بسازید، باید  در سایت خود قسمت های مختلفی را ایجاد کنید؛ قسمت هایی از قبیل آخرین مطالب، آرشیو و … . همه ی این قسمت ها در وردپرس به صورت پیش فرض وجود دارند. تمامی امکانات جانبی را می توانید با استفاده از وردپرس در ستون یا ستون های کناری وب سایتتان ایجاد کنید.

البته برخی از قالب های غیر معتبر این بخش را ندارند ولی اکثر قالب های خوب این ویژگی را دارا می باشند (قالب های اصلی و خوب، ستون کناری را دارند)

تنظیمات سایت

در وردپرس بخش دیگری هم وجود دارد که بخش تنظیمات سایت نام دارد و کارایی زیادی دارد؛ از جمله این که می توانید تیتر سایت را تغییر دهید و یا نظرات را برای نوشته های خود غیر فعال کنید و … .

نکته

برای این که امکانات وب سایت خود را با افزودن افزونه ها به سایت وردپرسی افزایش دهید و آمار بازدید از سایت را متوجه شوید و هم چنین سرعت سایت خود را افزایش دهید و …، پلاگین ها یا افزونه های مناسب را که دارای قابلیت های متفاوت هستند را پیدا کرده و نصب کنید؛ تمامی آن ها در اینترنت موجود هستند و می توان با سرچ در گوگل، آن ها را پیدا کرد. از دیگر قابلیت هایی که این پلاگین ها دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمایش پست های پربازدید را در ستون کناری، ساخت گالری زیبا، ساخت فروشگاه اینترنتی و … .

برای پیدا کردن هر یک از افزونه ها با قابلیت های متفاوت، کافی است عنوان آن را در گوگل جستجو کنید. سایت های زیادی هستند که به شما پیشنهادات مختلفی را می دهند.

نصب افزونه ها

در وردپرس افزونه های زیادی پیدا می شوند که رایگان هستند و مجموع آن ها بیش از ۲۵ هزار افزونه است؛ برای انتخاب هر کدام از آن ها، ابتدا به بخش افزونه ها بروید و افزودن را انتخاب کنید؛ در باکس جستجویی که نمایش داده می شود، نام افزونه ی مورد نظرتان را وارد کنید و جستجو کنید؛ پس از پیدا شدن افزونه ی مورد نظر، کلید نصب را بزنید؛

نتیجه گیری

در این مقاله مراحل طراحی سایت با استفاده از وردپرس را بیان کردیم ، اما به یاد داشته باشید که ساخت قالب اختصاصی و خلاق، برای پیشروی بهتر مراحل طراحی سایت بسیار مهم است.

مطالب مرتبط

محبوبیت وردپرس و کاربران بسیار زیاد آن، باعث شده اند افزونه های زیادی در مدت زمانی کوتاه برای استفاده در وردپرس ارائه شوند. نصب افزونه های متنوع خود به یکی از علت های رونق استفاده از وردپرس تبدیل شده است.

یکی از سه رکن مهم طراحی وب سایت، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) است (در کنار Html و CSS). این زبان، یک زبان اسکریپت نویسی است که برای طراحی وب سایت ها به کار […]

طراحی سایت یکی از موارد ضروری و مهم برای هر کسب وکاری در دنیای امروز است. ابتدایی ترین قدم برای این کار خرید هاست ایمن و مطمئنی است که با خیال راحت بتوان از آن […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های این نوشته

  1. daryoush گفت:

    من مقاله رو کامل خوندم ولی متوجه نشدم که چطوری وب سایت بسازم با وردپرس.. البته هیچ آشنایی با وردپرس ندارم.ساخت سایت با وردپرس برای مبتدی ها غیر ممکنه؟ شما طراحی سایت ها رو با وردپرس انجام میدین؟

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز
      خیر غیر ممکن نیست و شما هم می تونید طراحی سایت با وردپرس رو انجام بدید اما بستگی داره هدفتون از طراحی سایت چی هست. صرف سرگرمی فقط می تونه دلیل خوبی برای اینکار باشه وگرنه بهتره که طراحی سایت رو به دست افراد کاربلد تو این رشته بسپارید.

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036