لطفا امتیاز دهید

نکات امنیتی در دنیای اینترنت، که روز به روز در حال پیشرفت است، بسیار اهمیت دارد و به منظور حفاظت از وب سایت در مقابل هکر ها و نفوذ گذران می باشد. متأسفانه اهمیت بحث امنیتی وب سایت اغلب نادیده گرفته می شود و وب سایت های زیادی گرفتار تبعات نادیده گرفتن این امر مهم می شوند. برای جلوگیری از این امر، مطالبی را گردآوری کرده ایم که با مطالعه و رعایت آن ها، سایت شما از هجوم این هکر ها ایمن خواهد بود. اگر به دنبال افزایش ایمنی سایت خود هستید، پیشنهاد می کنیم خواند این مطالب را از دست ندهید.

مباحث و نکات امنیتی در ساخت سایت

هکر های زیادی هستند که امروزه قصد ورود به سایت ها و آسیب رسانی به طراحی وب سایت ها را دارند. ورود به بخش مالی سایت، خراب کاری، سود جویی، دستیابی به اطلاعات، دستیابی به  ترافیک و . . . . از جمله اهداف شوم این نفوذ گران است. برای این که کسب و کار شما از این اهداف شوم در امان باشد، یک سری اقدامات خاص را باید انجام دهید که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد.

آسیب پذیری طراحی سایت

برخی اوقات، طراحی سایت مورد حمله نفوذ گران قرار می گیرد و این به معنای آسیب پذیری طراحی سایت می باشد. باید حواستان به باگ های امنیتی که راه نفوذ را برای هکر ها ممکن می سازند، باشد و نقص های امینتی را برطرف سازید. هکر ها با وارد کردن کد ها و اسکریپت ها به دنبال دستیابی به اهداف سوء هستند.

پروتکل امنیتی در ساخت سایت

مورد بعدی که در طراحی سایت تجارت الکترونیک الزامی است، پروتکل های امنیتی می باشد. انجام معاملات اینترنتی در بستر طراحی سایت با استفاده از ارتباط با درگاه بانکی که به واسط اتصال با پروتکل امنیتی می باشد، ممکن می شود.

امنیت سرور در ساخت سایت

یکی دیگر از راه های ورود هکر ها به طراحی سایت، وجود ضعف امنیتی در سرور می باشد. هکر ها اعمال سوء خود را در طراحی سایت، با استفاده از ورود به سرور انجام می دهند و دست به خراب کاری سرور می زنند. بدین ترتیب باید سرور دارای امنیت بالا باشد و راه نفوذ این خراب کاران به آن بسته باشد.

هاستینگ در امنیت ساخت سایت

یکی دیگر از راه های ورود هکر ها و نفوذ گران به طراحی سایت، هاست ها است. بنابراین باید هاستینگ قدرتمندی را در اختیار داشته باشید تا امنیت لازم را داشته باشد و از سوء استفاده و خراب کاری نفوذ گران جلوگیری کند. لذا در انتخاب هاستینگ ها باید نهایت دقت را داشته باشید.

نکات امنیتی که در طراحی سایت باید رعایت شوند

برخی از افراد ممکن است برایشان مهم نباشد که هکر ها اطلاعات آن ها را هک کنند و با خود می گویند که اطلاعات آن ها برای هکر ها سودی ندارد. اما باید بدانید که هکر ها از همان اطلاعات ناچیز، نهایت سوء استفاده را می کنند و کاربران سایت شما را از بین می برند و از اطلاعات کاربران سایت سوء استفاده می کنند. لذا باید در امر حفظ اطلاعات سایت، نهایت تلاش خود را بکنید.

نکات امنیتی در ساخت سایت

در ادامه ی مطلب، راهکار های بیشتری را در این زمینه آورده ایم :

شناخت و دسته بندی اطلاعات :

یکی دیگر از اقدامات برای بالا بردن امنیت سایت، دسته بندی داده ها است و این که چه کسانی می توانند به این داده ها دستیابی پیدا کنند.علاوه بر این، باید قسمت های مختلف سایت مخصوصا قسمت های مربوط به فرم های ثبت نام را چندین بار مورد بررسی و تست قرار دهید.

نرم افزار ها را بروز نگهداری کنید :

اقدام بعدی برای بالا بردن امنیت سایت، به روز نگه داشتن نرم افزار هایی همچون سیستم مدیریت سایت، ماژول ها، کامپوننت ها، پلاگین ها و سایر نرم افزار های مربوط به سایت است.

اطلاعاتی که در قسمت ورودی اطلاعات در فرم ها و هم چنین در قسمت مدیریت و مشتریان، به سایت وارد می شود، باید مورد نظارت دائمی قرار دهید و با استفاده از قرار دادن فیلتر اعتبار سنجی، اطلاعات را هم در مرورگر های اینترنتی و هم در سرور مورد بررسی قرار دهید.

جلوگیری از حمله SQL injection :

هکر هایی هستند که با استفاده از نوشتن کد SQL در درگاه های ورودی همانند فرم ورود داده یا کد URL قصد ورود به سایت و دستیابی به اطلاعات را دارند که باید از آن ها جلوگیری کنید.

هر از چندگاه بهتر است گذر واژه های ورود به سایت را تغییر دهید و هم چنین از گذر واژه های مناسب ( ترکیب عدد و حروف بزرگ و کوچک و نشانه ها ) استفاده کنید تا حدس زدن آن ها توسط افراد و نرم افزار ها غیر ممکن باشد.

اعتبار سنجی در قسمت آپلود فایل :

یکی از قسمت هایی که بستر بسیار مناسب برای ورود هکر ها و نفوذ گران است، قسمت آپلود فایل است. باید تمام نکات امنیتی در این قسمت را در هنگام کد نویسی و طراحی این فرم ها رعایت کنید.

برای امنیت بیشتر سایت در هنگام ارسال و دریافت داده ها بین مرورگر ها و سرور ها، از پروتکل SSL استفاده کنید زیرا هکر های زیادی هستند که در کمین برای هک کردن اطلاعات حساب بانکی کاربران هستند تا با به دست آوردن گذرواژه های آن ها، به حساب بانکی آن ها دستیابی پیدا کنند.

برای مواقع ضروری که نیاز به اطلاعات داشتید، بهتر است هر از چن گاهی از تمامی اطلاعات سایت یک بک آپ ( BackUp ) تهیه و نگهداری نمایید تا در صورتی که اطلاعات سایت از بین رفتند، به این اطلاعات با کمترین هزینه دستیابی داشته باشید.

نکات امنیتی در ساخت سایت

جلوگیری از آلوده شدن کامپیوتر مورد استفاده مدیریت سایت به ویروس ها

پخش ویروس های جدید و تروجان ها و کرم ها در سطح اینترنت یکی دیگر از روش های هکر ها برای نفوذ به سیستم های مختلف است. مدیر سایت باید در هنگام استفاده از سیستم ها برای مشاهده سایت، حواسش به این هکر ها و ویروس ها باشد که سیستمی که از آن استفاده می کند، آلوده به این ویروس ها نشود. ویروس ها با ارسال گذر واژه ها ی مدیر، زمینه ی ورود هکرها و نفوذ گران را به سایت فراهم می کنند.

 اطمینان از ایمن بودن لینک های بکار رفته در سایت

مدیران سایت باید از صحت اعتبار لینک هایی که در سایت خود گذاشته اند، نهایت اطمینان را داشته باشند و مطمئن باشند که کاربران با کلیک بر روی آن ها به وب سایت های معتبر هدایت می شوند. این نکته، یکی از مواردی است که غافل شدن از آن، راه ورود هکر ها را به سایت باز می کند.

سخن آخر

امروزه هکر های زیادی به دنبال ورود به سایت ها و سوء استفاده از اطلاعات کاربران هستند که اهداف سوء آن ها در زمینه ی کسب اطلاعات بانکی و خالی کردن حساب بانکی کاربران، از جمله مهم ترین آن ها است.

در این مقاله نکاتی را برای بالا بردن امنیت سایت ها بیان کردیم که با رعایت آن ها می توانید امنیت سایت خود را بالا ببرید و راه های ورود هکر ها و نفوذ گران را به وب سایت، ببندید. امیدواریم مطالب این مقاله مفید واقع شده باشد.

برگرفته از طراحی وب سایت وب افرا

مطالب مرتبط

برای موفقیت در هر کاری باید از جدیدترین علوم و فناوری مربوط به آن رشته و کار آگاهی داشت. به همین ترتیب برای طراحی وب سایت موفق باید با جدیدترین روش ها و علوم آشنا […]

طراحی سایت به تنهایی، سود و فایده ای را به دنبال نخواهد داشت بلکه باید برای سایت و محتوای آن، مخاطب جذب کرد. در این مقاله مهم ترین روش های جذب مخاطب برای وب سایت […]

در این مقاله از سایت وب افرا قصد داریم به بخش اول از “آموزش پنل مدیریت وردپرس“ بپردازیم. در حال حاظر می توان وردپرس را از قوی ترین سیستم های تولید محتوا دانست،طراحی سایت با […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های این نوشته

  1. کاظمی گفت:

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون بیشتر نکات امنیتی مربوط به زمان طراحی سایت می شن ..فک می کنم بهتره طراحی سایت رو با امنیت بالا انجام بدیم …

    1. سلام … لازم است که طراحی سایت را به جهت رعایت نکات ایمنی به سایت طراحی معتبر یا فرد با تجربه و متخصص بسپرید.

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036