لطفا امتیاز دهید

وب سرویس ( webservice ) چیست ؟

شاید این روزها که به شرکت ها تولید نرم افزار و شرکت طراحی سایت رجوع میکنید ، این کلمه مدام به گوش شما رسیده باشد که :

  • آیا به وبسرویس نیاز دارید ؟
  • آیا نرم افزار مورد اشاره شما از وبسرویس پشتیبانی میکند ؟
  • آیا نرم افزار های شما وبسرویس دارند ؟

خب همه این سوالات چک مورد بیان میکند و آن اینکه وبسرویس از اهمیت بالایی برخوردار است اما واقعا وبسرویس چیست ؟

به زبان فارسی دقت کنید ، این زبان یک استاندارد میاد مردم ایران است و هر ایرانی که بخواهد بصورت رسمی صحبت کنید ، باید زبان فارسی را آموخته و برای تعامل با دیگران مورد استفاده قرار دهد ، به عبارتی دیگر ،‌ برای اینکه ما چیزی از هم طلب کنیم ، کافیست این زبان را مورد استفاده قرار دهیم که قابل فهم برای دو طرف باشد و این یک پل ارتباطی بین انسانهاست .

حالا مصداق همین مثال را در زبان های برنامه نویسی برای شما مطرح میکنیم . فرض کنید دو نرم افزار دارید که یکی در زمینه حسابداری و دیگری را برای باشگاه مشتریان استفاده میکنید و شما میخواهید که کاربران این دو سیستم مشترک باشند ، یعنی هر کاربری که در نرم افزار حسابداری شما عضو شده باشد ،‌ امکان استفاده از باشگاه مشتریان را نیز دارد .

کمی قبلتر ( سال ها قبل ) برای این موضوع راهه حلی ارائه نمیشد چون این نیاز آنقدر جدی نبود که به فکر راهه حل اساسی برای این موضوع باشند و قاعدتا شما مجبور بودید دو بستر کاملا مجزا را برای هر دو سیستم ایجاد کنید و کاربر برای عضویت در هر یک از این دو سیستم مجبور به ثبت نام مجدد می شد و این امر بسیار ناخوشایندی بود .

حال فرض کنید همان کاربر از طریق بخش فروشگاه سایت شما قصد خرید یک محصول را داشته باشد ، در این صورت شما میبایست یک محصول را در سایت و مشابه همان محصول را در نرم افزار حسابداری خود داشته باشید و بعد از خرید بصورت دستی از موجودی انبار کسر کنید که این کار نیاز به یک یا چند نیروی انسانی دارد !!!

اما راهه حل این مشکل چیست ؟ 

برنامه نویسان متعدد در سراسر دنیا به این نتیجه رسیدند که ایجاد یک استاندارد برای اینگونه تعامل ها بسیار حیاطی و حائز اهمیت است به همین خاطر زبان تعامل بین نرم افزار های مختلف را پیاده سازی کردند که به این استاندارد ، وبسرویس گفته میشود و از آن روز تا کنون این وبسرویس ها در حال توسعه هستند ، مواردی مانند زیر از مواردی است که در وبسرویس ها مورد استفاده قرار میگیرد :

  • کتابخانه SOAP
  • استاندارد Rest Api
  • استاندارد GraphQL

 

شاید با مثال هایی که در بالا گفته شد ، هنوز هم در مورد وبسرویس ها سوالی داشته باشید ، این سوالات را در بخش نظرات با ما مطرح کنید .

مطالب مرتبط

وردپرس بهترین و آسان ترین پلتفرمی است که با استفاده از آن، به صورت رایگان می توانید، وب سایت خود را طراحی کنید؛ وردپرس با زبان فارسی به روز شده و کاملا رایگان است. کار […]

ویرایشگر فعلی وردپرس در طول این سالها تغییرات زیادی نداشته است و تقریباً بیشتر قسمت های آن یکسان و بدون تغییر باقی مانده است. هم اکنون زمان تغییر وردپرس با حضور ویرایشگر جدید، یعنی گوتنبرگ […]

با همه گیر شدن ویروس کرونا هم میتوان کسب درآمد عالی داشت و خدمات خود را بصورت آنلاین با طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن ارائه کنید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036