لطفا امتیاز دهید

در مقاله حاضر دلایل پرش در وب سایت را بررسی می کنیم و پیشنهاداتی را ارائه می دهیم تا برای نگه داشتن بازدید کننده در صفحات وب سایت خود و تشویق کاربران برای بازدید از صفحات مختلف سایت استفاده کنید. با وب افرا همراه باشید تا چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت را توضیح بدهیم.

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت /نرخ پرش سایت چیست؟

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که در گوگل مطلبی را سرچ کنید و با تعداد زیادی از نتایج روبرو شوید، سپس چند وب سایت را از میان آن­ها انتخاب کرده و باز نموده اید و تعداد زیادی از این سایت­ها را بدون صرف وقت و با مرور چند ثانیه ه­ای، بسته و به سراغ سایت دیگری می­روید به این عمل پرش سایت می­گویند.

نرخ پرش به زبان ساده در واقع تعداد کاربرانی است که بعد از مراجعه به صفحه ای از سایت شما، بدون انکه از صفحه های دیگر وب سایت بازدید کنند، از وب سایت شما خارج می شوند. مثلا اگر وب سایت شما روزانه ۱۰۰۰ بازدید کننده دارد و ۵۰۰ نفر از آنها بدون مراجعه به دیگر صفحات سایت از سایت  خارج می شوند، نرخ پرش وب سایت شما ۵۰ درصد می باشد. بنابراین شما باید برای حل این مشکل راهکاری بیندیشید.

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

نرخ پرش چه چیزی را برای ما آشکار می کند؟

خب حالا نرخ پرش چه چیزی را نشان می دهد؟ اگر وب سایتی نرخ پرش بالایی دارد، نشان دهنده ی این است که محتوای آن وب سایت کارامد و مناسب نیست البته عوامل دیگری هم در این رابطه دخیل هستند و تنها نرخ پرش نشان دهنده ی موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت نیست! نرخ پرش را به عنوان یکی از ملاک های بررسی کارایی صفحات وب سایت در نظر داشته باشید و در زمان های مختلف نرخ پرش را بررسی نمایید. بنابراین اگر می خواهید که کاربران در وب سایت شما بمانند و از دیگر صفحات نیز بازدید کنند علاوه بر نرخ پرش باید از عوامل دیگری مثل تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از سایت شما را مطالعه نموده اند و مدت زمان حضور کاربر در یک صفحه از سایت را نیز بررسی کنید تا موفقیت محتواهای وب سایتتان را ارزیابی نمایید.

بالا بودن نرخ پرش در همه ی وب سایتها نشانه ی بدی است؟

می­توان در یک کلمه خوب یا بد بودن نرخ پرش را به هدف آن سایت مرتبط دانست. به عنوان مثال، ممکن است در یک سایت آموزشی و یا سایت مجله آنلاین، هدف این باشد که کاربران زمان بیشتری را در وب سایت بمانند و مطالب بیشتری را مطالعه کنند، پس این کاربران هر چه دیرتر سایت را ترک کنند نشانه خوبی است و به این معنا است که وب سایت به خواسته­ های آن­ها پاسخ داده است. اما ممکن است مخاطبان سایت شما، به دنبال بررسی و یافتن یک شماره تلفن یک آدرس یا چیز دیگری باشند (مانند وب سایت های دکتریاب و ..) در این وب سایت ها، اگر وب سایت مورد نظر امکان دسترسی سریع مخاطبان به این اطلاعات را فراهم آورد، بازدیدکنندگان پس از دریافت اطلاعات مورد نظرشان بلافاصله سایت را ترک می­ کنند که این خود باعث نرخ پرش زیادی می­ شود اما این نرخ پرش نشانه خوبی است چون وب سایت مخاطبان را به هدف خود رسانده است.

آیا سئو و نرخ پرش با هم در ارتباط هستند؟

نرخ پرش عامل بسیار مهمی برای رتبه بندی سایت از لحاظ تئوری است، به دلیل اینکه نشان­ دهنده میزان ارتباط صفحه مورد نظر شما با عبارت مورد جستجوی بازدیدکنندگان است. هرچند نرخ پرش ممکن است عاملی برای رتبه بندی یا عدم رتبه بندی باشد اما عامل بسیار مهمی برای گوگل از لحاظ کیفیت محتوای سایت شما می­ باشد.

به طور کلی، می­توان گفت عامل نرخ پرش به این صورت کار می­ کند:

*اگر بازدیدکنندگان بعد جستجو در موتورهای جستجوگر،  روی سایتی که کلیک کرده، مدت زمانی را صرف کند؛ به معنای آن است که سایت شما با عبارت مورد جستجوی کاربران هم خوانی داشته و گوگل سایت شما را در رتبه بندی بهتری قرار می دهد.

* اگر بازدیدکنندگان بعد جستجو در موتورهای جستجوگر، بر روی یکی از نتایج آن کلیک کنند و به سرعت به صفحه­ ی نتایج برگردند یا بر روی سایت دیگری کلیک کنند، این موضوع نشان­ دهنده این است که سایت برای بازدید کننده کاربردی نبوده است. بنابراین گوگل این سایت در رابطه با عبارت مورد جستجوی کاربر، در رتبه خیلی پایینی قرار می­ دهد. البته همانطور که قبلا بیان کردیم دیگر عوامل نیز در این رابطه بی تاثیر نیست. با ما همراه باشید تا برای کاهش نرخ پرش سایت راهکارهایی را هم بیان کنیم.

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت و راهکارهای کاهش نرخ پرش در وب سایت

موتور های جستجوگر با بررسی آمار بازدید و پرش سایت شما متوجه می شوند که سایت شما مورد پسند بازدید کنندگان هست یا نه؛ چون موتورهای جستجو به دنبال بالا بردن راندمان و کارایی خود می باشند، بنابراین توجه هر چه بیشتر و به کارگیری راه های مختلف برای کاهش نرخ پرش می تواند راندمان سایت شما را افزایش می دهد. وقتی نرخ پرش سایت بالا می رود به احتمال زیاد سایت شما با موضوع مورد جستجو همخوانی ندارد که بیننده آن سایت را ترک کرده است حالا به بررسی راهکارهایی برای کاهش نرخ پرش سایت می پردازیم.

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

۱-همخوانی محتوای سایت شما با موضوع سرچ شده توسط کاربر

برای کاهش نرخ پرش سایت، یکی از بهترین و عمده­ ترین راهکارها اهمیت دادن به محتوای سایت است. وقتی که بازدیدکننده موضوعی را جستجو می­کند، اولین کاری که می­کند به محتوای نمایش داده شده دقت می­ کند، اگر همان موضوعی باشد که در نتایج جستجو به دنبال آن بوده است، حتما وقت بیشتری را برای سایت سپری می­ کند و به مطالعه ی محتوای سایت شما می پردازد اما بیشتر سایت­هایی که از پرش بالایی برخوردارند به این موضوعی توجهی نمی­ کنند. بنابراین شما باید در صفحه سایت اطلاعات مورد نیاز بازدیدکنندگان را فراهم کنید.

راهکار حل این مشکل: در محتوای سایت خود دقیقا به موضوع مورد نظر بازدیدکننده بپردازید. بررسی کلید واژه­ ها و انتخاب کلید واژه های مرتبط با محتوا در این راستا به شما کمک زیادی می­ کند.

۲- در طراحی سایت خود از قالب های ساده و کارآمد استفاده نمایید.

یکی از فاکتورهای مهم برای جذب بازدیدکنندگان، توجه زیاد به طراحی سایت و استفاده از طرح های ساده و مناسب می باشد. از طرح­های پیچیده که بازدیدکننده را از موضوع اصلی دور می­ کند، خودداری کنید و از طرح های ساده استفاده کنید زیرا استفاده از عناصر دیداری و بصری زیاد در سایت باعث تشویش خاطر کاربر و دور شدن از موضوع و محتوای اصلی و در نتیجه باعث افزایش نرخ پرش در سایت می­ شود.

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

۳-سرعت لود وب سایت را بالا ببرید.

ما ایرانی­ ها به علت سرعت کم اینترنت، انسان­هایی با صبر و تحمل بالا هستیم اما بسیاری از پرش­ها، وقتی است که بازدیدکننده زمان زیادی را برای لود و کامل شدن صفحه­ ی مورد نظر می­گذارد و این باعث دلزدگی و خستگی بازدیدکنندگان می شود. هر چه سایت شما سبک­تر و ساده­ تر و در عین حال کارآمدتر باش سایت زودتر بارگذاری (لود) می­ شود و در نتیجه ببینده بیشتری را جذب می­ کند. برای اطمینان از اینکه آیا سایت شما به سرعت بارگذاری می­شود یانه، می توانید از ابزارpagespeed  گوگل سرعت بارگذاری سایت خود را بررسی کنید. چون حفظ سرعت بارگذاری وب سایت، یکی از مهم ترین مسائل موجود در دسترسی بازدیدکنندگان به سایت می باشد.

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

چگونگی کاهش نرخ پرش در وب سایت

۴- بازشدن صفحه به صورت کامل در مرورگرها

به احتمال زیاد، دشوارترین موضوع مورد بررسی، این است که صفحه باز شده در مرورگرهای مختلف به طور کامل باز می شود؟ بهتر است سایت شما در مرورگرهای کامپیوتر و موبایل قابل دسترسی و نمایان باشد به این صورت نرخ پرش کم­تری خواهید داشت. لازمه این­کار این است که سایت شما از طراحی (responsive)  بهره مند باشد. کلیه دکمه ­ها، منوها،فرم­ ها باید برای  نمایش در تبلت و گوشی موبایل بهینه سازی شده باشد.

۵- موارد اضافی که سبب حواس پرتی کاربر می شود را حذف کنید.

برای جلب توجه بازدیدکننده به مطالب اصلی و ساده ­تر کردن ظاهر سایت، می­ توان خیلی از موارد اضافی را حذف کرد ؛ از کادرهای تبلیغاتی که هنگام باز کردن سایت به نمایش درمی آید گرفته تا امکانات اضافه ای مانند موزیک پلیر، تقویم و همچنین از به کار بردن pop-up خودداری کنید.

۶- از لینک دهی داخلی استفاده کنید.

در صورت استفاده از لینک دهی خارجی در سایت خود دقت کنید؛ چنان چه در وب سایت خود در بخش آغازین متن خود، لینک خارجی داده باشید، آن لینک باید در پنجره جدید و مجزایی باز شود و اگر لینک در صفحه جدیدی باز نشود، وب سایت شما با  نرخ پرش بالایی روبه رو خواهد شد.

۷- سعی کنید کل متن را در یک صفحه ­ی سایت قرار دهید و از صفحه­ بندی یک متن پرهیز کنید.

ممکن است یک راه برای کاهش نرخ پرش، صفحه­ بندی باشد اما ارزش اذیت کردن بازدید کننده گان را ندارد. بازدید کننده به آسانی می­ تواند اسکرول کرده و ادامه متن را در همان صفحه مطالعه کند.

۸- از قالب بندی مناسب برای محتوا و مقاله های وب سایت خود استفاده کنید.

از متون طولانی استفاده نکنید چون باعث خستگی کاربر می­ شود. متن مورد نظر را در صفحه وب سایت خود پاراگراف بندی کنید و از شماره گذاری و تیترها و فونت­های مناسب استفاده کنید و همچنین از تصاویر مناسب و مربوط میان پارگراف­ ها استفاده کنید.

۹- در داخل وب سایت خود امکان جستجو و منوی ساده راهبر و در دسترس را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید.

۱۰- فهرستی از بهترین مقالات سایت را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید و به خوانندگان مقاله خود، خواندن مطالب مرتبط را پیشنهاد دهید.

۱۱- یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید اطمینان از درست کار کردن گزینه ها و دکمه های موجود در وب سایت شما می باشد.

سعی کنید از کلمات واضح استفاده کنید تا بازدید کننده بداند هرکدام از گزینه ها چه کاری را انجام می دهند، همچنین برای هر کدام از دکمه ها و گزینه ها رنگ و اندازه و فونت مناسبی استفاده کنید، و گزینه ها در جاهای مناسب و محل دید بازدیدکنندگان قرار دهید و در آخر عملکرد گزینه ها را در دستگاه های مختلف امتحان کنید.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. اگر همه ی این راهکارها را استفاده کرده اید و هنوز نرخ پرش بالایی را در وب سایت خود دارید، می توانید از کارشناسان وب افرا کمک بگیرد و  یا بهینه سازی سایت خود را توسط تیم مجرب وب افرا انجام دهید.

مطالب مرتبط

یکی از مهم ترین و ضروری ترین اعمالی که امروزه کمتر به آن توجه می شود، ورزش است که تأثیر زیادی در سلامتی بدن دارد. جامعه ی امروزی در شرایطی زندگی می کنند که وقت […]

منظور از سئو یا SEO (Search Engine Optimization) یعنی اینکه صفحات وب سایت را طور طراحی کنیم که مورد تایید موتورهای جست و جو گر باشد و رتبه بالایی را در موتورهای جست و جو […]

در گذشته کسب و کارها برای معرفی تجارت و حرفه شان به دیگران از روش های معمولی مانند چاپ کارت ویزیت و بروشور و … استفاده می کردند تا نام، زمینه فعالیت، تلفن و ادرس […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید هم اکنون با ما تماس بگیرید ... تلفن : 02191018036